Peter Bakker

Fractievoorzitter

"Het is echt tijd om in actie te komen. Voor het klimaat en voor een eerlijkere wereld. Samen kunnen we een hoop veranderen. En dat begint in Breda. De komende 4 jaar zet ik me voor 100% in om Breda groener en socialer te maken."

Peter Bakker (1964) was van 2004 tot 2008 afdelingsvoorzitter van GroenLinks Breda. Hij realiseerde als voorzitter meer rust en continuïteit binnen de afdeling.

Na zijn voorzitterschap maakte Peter de overstap naar de actieve dagelijkse politiek. Eerst als commissielid en sinds 2012 als raadslid. In de raad voert Peter het woord over economie, cultuur en onderwijs. Binnen de fractie houdt hij van het denken in hoofdlijnen, van een deugdelijke feitelijke onderbouwing van standpunten en van het voorop stellen van het doel in plaats van het middel. In zijn optiek kom je zo los van vastgeroeste denkschema's en kun je toch je idealen dichterbij brengen.

Buiten de politiek heeft Peter een carrière ontwikkeld als deskundige op het gebied van personenmobiliteit. De afgelopen vijftien jaar werkt hij als wetenschappelijk onderzoeker voor de Rijksoverheid. Binnen een zelfstandig kennisinstituut van zijn ministerie is hij op dit moment hét aanspreekpunt voor vragen en analyses op het gebied van het openbaar vervoer. Voordat Peter bij het Rijk terecht kwam, werkte hij voor een revalidatiefonds. Hij ontwikkelde daar een vervoerssysteem voor mensen met een handicap dat meer gebruiksgemak biedt dan het openbaar vervoer en goedkoper is dan de gewone taxi. Het systeem is nog steeds de basis van het huidige WMO-vervoer dat in veel gemeenten rijdt.