Nieuws gefilterd op Fractie

Wel of geen stoepkrijtverbod in Breda? College censureert krijt-uitingen meldpunt #fietsweg #stallingvol

GroenLinks Breda stoepkrijtverbod medlpunt #fietsweg

Het college van B&W in Breda weet nog eventjes niet zo goed hoe nou precies om te gaan met de opheffing van het stoepkrijtverbod in Breda. Na vragen van GroenLinks heeft de gemeenteraad van Breda het achterhaalde stoepkrijtverbod in juni 2018 opgeheven. Maar het merkwaardige is: het college deelt zichzelf vrijmoedig deze nieuwe vrijheid toe als het gaat om de reclame van stadspromotie. Maar als wij met stoepkrijt wat tegenwind uiten tegen het zero-tolerance beleid tegen geparkeerde fietsen in de binnenstad, dan wordt daar met groot materieel een streep door gehaald. Wij zouden met ons meldpunt graag een eigen indruk krijgen hoe het zero-tolence beleid nu in de praktijk uitpakt. Dit wordt ons helaas onmogelijk gemaakt door een over-ijverige wethouder die de beeldvorming rond fietsen en de openbare ruimte in de binnenstad zorgvuldig in eigen handen wil houden. Daarom stelden wij de volgende vragen:

Breda zet stappen terug met akkoord Lef en Liefde

akkoord Breda 2018 VVD D'66 PvdA

In het raadsdebat van gisterenavond, 7 juni 2018, heeft GroenLinks de partijen PvdA, D66 en vooral ook de VVD gefeliciteerd met hun onderlinge akkoord. Het akkoord zet echter belangrijke stappen terug op de zaken die echt nodig zijn om Breda toekomstvast te maken, en die dus de speerpunten zijn van GroenLinks. Voor de mensen in Breda die het moeilijk hebben om mee te komen doet het vrijwel niets. Zij zijn juist zelfs de netto-betalers aan een ‘lekker potje herverdelen’. Het akkoord doet ook niks om de inmiddels al wat gedateerde klimaatdoelen van Breda nog te gaan halen. Waar iedereen kan zien wat er nu al nodig is, spelen de coalitiepartners liever struisvogel tot Den Haag met geld over de brug komt. En ook geen cent meer dan dat. Zo raken we in Breda steeds verder achterop bij wat er nodig is. GroenLinks gaat zich krachtig inzetten om de komende tijd zoveel mogelijk te herstellen van wat dit magere akkoord voor Breda laat liggen.

GroenLinks wijst coalitiepartijen de weg naar toekomstbestendig Breda

GroenLinks op bezoek bij onderhandelingen coalitieakkoord Breda  2018-2022 in Bouvigne

Net als andere politieke partijen in Breda, is GroenLinks uitgenodigd door VVD, D66 en PvdA  om mee te komen praten over het coalitieakkoord dat in de maak is. Wij hebben deze gelegenheid te baat genomen om te laten zien wat er nodig is: mensen in Breda perspectief geven door nu écht toekomstbestendige keuzes te maken. Van de tien thematafels hebben wij gekozen voor ‘Solide financiën’ en ‘Mobiliteit’. ‘Financiën’, omdat dat het hart van een toekomstig akkoord is, en laat zien waar je je ambities en speerpunten kiest. ‘Mobiliteit’, omdat dit een belangrijk onderdeel is van onze duurzaamheidsambities. Maar het is ook een onderwerp dat veel mensen echt dagelijks raakt en bezighoudt. In de afgelopen maanden hebben zóveel mensen ons aangespoord om echt werk te maken van een Breda dat veel vriendelijker is voor fietsers en voetgangers! Wij zijn erg benieuwd of de formerende partijen de komende weken hun verantwoordelijkheid nemen en kiezen voor een toekomstbestendig Breda, en of ze de financiële keuzes maken die daarbij horen.

GroenLinks wil pas extra geld voor City Marketing met een concreet plan

Donderdag 8 februari vond onder andere het debat in de raad plaats over extra financiële middelen voor de nieuwe City Marketing Organisatie. Naast een aantal bedragen die al zijn toegekend door samenvoeging van de middelen van de VVV en het Toeristenfonds, werd om een structurele inzet van EUR 175.000 gevraagd, zonder enige onderbouwing waarvoor dit bedrag wordt ingezet.