GroenLinks Breda presenteerde op 13 januari haar fietsactieprogramma met de opening van het eerste zangfietspad van Breda. In het fietsactieprogramma staan acties om het fietsen in Breda makkelijker, veiliger en aantrekkelijker te maken. Zo wil GroenLinks dat bij de inrichting van wegen en straten de fietser weer op 1 komt, bijvoorbeeld door de snorfietser van het fietspad te halen, elke school of sportvereniging een eigen fietsveiligheidsprogramma te geven, betere gratis bewaakte fietsenstallingen in het centrum, een Park, Bike & Ride aan de rand van de stad en minder vrachtverkeer in het centrum. Raadslid Merijn Scheifes bij de presentatie van het fietsactieprogrmma en opening van het zangfietspad: ”Fietsen langs het water was al een feestje. Gaaf dat je nu echt lekker ongestoord fluitend en zingend naar school, huis en naar je werk kan gaan. Nu nog in de rest van Breda!”

GroenLinks presenteerde haar actieprogramma op een ludieke manier door het eerste Bredase zangfietspad te openen. Veel fietsers willen zingen, maar durven dat niet daadwerkelijk te doen. Kunstenaar Mapije de Wit bedacht daarom in 2013 een oplossing: het zangfietspad. Op een zangfietspad kunnen mensen ongestoord en uit volle borst zingen. Inmiddels zijn er al meerdere zangfietspaden in Nederland, onder andere in Amstelveen, Almere, Houten, Den Bosch en Dongen-Vaart. GroenLinks Breda kreeg verzoeken uit de Bredase samenleving voor ook zo’n fietspad en besloot er daarom zelf één aan te leggen. Het Bredase zangfietspad ligt aan de Chassésingel richting Nassausingel. Bredanaars kunnen daar lekker zingend fietsen.

Lees hieronder het fietsactieprogramma