Raadslid Thom Dijkstra was tijdens het Bredaas beRaad erg sceptisch over het investeren van zoveel geld in deze tijd. Het afgelopen jaar heeft ons laten zien dat er in korte tijd drastische veranderingen kunnen plaatsvinden. Deze veranderingen hebben ook invloed op onze mobiliteit. Veel bedrijven denken ook over meer thuiswerken na corona. Daarnaast zien we ook veranderingen in de vorm van mobiliteit. Tien jaar geleden was het ondenkbaar dat je een elektrische scooter op de straathoek kon huren, waren Tesla’s nog zeer bijzonder en vlogen we zonder na te denken over de gevolgen voor het milieu voor een habbekrats naar Brussel. Wie weet, hoe we ons over tien jaar verplaatsen? Als het aan GroenLinks ligt, gaan we nog veel vaker met de fiets in plaats van met de auto!
De combinatie van de onzekerheden van deze tijd, onzekerheden over de kosten en de mogelijke overschrijding die grote infraprojecten met zich meebrengen (bijvoorbeeld de Noord-Zuidlijn) maken det GroenLinks het niet zinnig vindt om nu zoveel geld te steken in een gigantisch plan zoals het ondertunnelen van de Noordelijke Rondweg. Akkoord gaan met een plan van 660 miljoen, betekend jarenlang sparen en geen andere grote investeringen meer doen, behalve als we de belastingen verhogen. Wij investeren veel liever in andere projecten dan een snelweg, namelijk; investeren in een groene stad, investeringen in duurzame en betaalbare woningen voor iedere Bredanaar.
Daarnaast hebben wij nog een hoop vragen, bijvoorbeeld hoe zit het met de verwachte winst voor de luchtkwaliteit? Wat is de winst voor de wijk Haagse Beemden, krijgen zij extra fietstunnels? Hoe gaat de ondertunneling helpen voor de verkeersproblematiek rondom Teteringen?
Wij zijn nog niet overtuigd!