GroenLinks kan zich niet vinden in de Visie Noordelijke Rondweg, zoals het college die vlak voor Kerst presenteerde. De visie heeft weliswaar oog voor omwonenden en de noden van kruisend langzaam verkeer. Maar de kern van de visie is de redenering dat aan groeiend autoverkeer koste-wat-kost de ruimte gegeven moet worden. Extra ruimte, die mogelijk nog weer extra groei van het autoverkeer uitlokt. De visie verkent onvoldoende een toekomst met minder groei van het autoverkeer, en ziet andere oplossingen die wat meer lef vragen over het hoofd. Oplossingen die wél kunnen bijdragen aan het halen van klimaatdoelen en aan gezondere lucht met minder vervuiling. Door nu een lobby te starten voor een investering van 630 miljoen in Bredase infrastructuur, is er geen weg meer terug als anderen ‘ja’ zeggen. Ook als Breda het maar deels zelf hoeft te betalen, resteert een enorm bedrag dat de begroting tientallen jaren op slot zet met kosten en risico’s. Euro’s die we niet meer kunnen besteden aan bijvoorbeeld een groener en socialer Breda. GroenLinks wil daarom eerst uitzoeken wat een passende oplossing is voor de problemen in een toekomst met minder groei van het autoverkeer dan waar nu aan gerekend is.
GroenLinks Breda vraagt zich af of dat het waard is. 160 miljoen euro, dat zou het kotsten om de Noordelijke Rondweg te ondertunnelen met een driebaans snelweg. Wij hebben grote bedenkingen bij de oplossingsrichtingen die het college heeft gekozen. Het ondertunnelen van de Noordelijke Rondweg kost volgens voorzichtige schattingen namelijk 630 miljoen euro; dat is evenveel als de gehele begroting van de Gemeente Breda voor één jaar. In het gunstige geval dat de Provincie en het Rijk meedelen in de kosten, blijft er nog “maar” 25% over van de kosten, namelijk: 160 miljoen euro.
Tijdens de het Bredaas beRaad van 21 januari verwelkomden wij officieel ons tweede burgerraadslid, Yolanda Verhoeven!
Op de agenda van 28 januari stond de mobiliteitsvisie geagendeerd. Een goed stuk dat de visie van het college beschrijft op het gebied van mobiliteit voor de komende jaren. Het stuk had, zoals te verwachten, voldoende aandacht voor de auto. Helaas is en blijft Breda de komende jaren nog steeds een stad waar de auto ruim baan krijgt, met dank aan de VVD.
Vorig jaar maakte GroenLinks Breda zich al druk over de plotselinge komst van een Chinees paviljoen naar het Valkenbergpark, als onderdeel van een cadeau-uitwisseling met de stad Yangzhou in de Volksrepubliek China. Maar de ‘mensenrechten’ in deze relatie zijn natuurlijk veel problematischer dan alleen dit paviljoen. Daarom plaatste Peter Bakker met een bespreeknotitie vraagtekens bij de tienjarige relatie die Breda onderhoudt met deze stad.
De nieuwe Verordening Jeugdhulp, die regelt wie wat betaald krijgt voor welke Jeugdhulp, heeft een stormachtige behandeling in de Raad gehad. In december stond dit onderwerp al op de agenda, maar omdat ons Raadslid Marike de Nobel, samen met Inge Verdaasdonk van de SP en Christine de Moor van het CDA, er al heel gauw twijfels over had, gaf de wethouder alsnog opdracht om de inhoud van de Verordening aan een jurist voor te leggen. Omdat deze jurist toch met 3 onjuistheden kwam, en wij die als raad pas 2 dagen voor de behandeling in de raad van 17 december onder ogen kregen, hebben we verzocht om de behandeling uit te stellen.
We zijn positief gestemd over de de plannen van de gemeente om de openbare verlichting versneld te verduurzamen. Ons fractielid, Hilrieke Nauta, heeft hier in de afgelopen 2 jaar meermaals aandacht voor gevraagd en dat geluid is gehoord.
Afgelopen DebatRaad besloot de Gemeente Breda om het CSM terrein te kopen. Het CSM terrein bestaat uit maar liefst 26 hectare grond waar ruimte moet komen voor nieuwe woningen, kantoren, vrijetijdsbesteding en water. Deze aankoop biedt natuurlijk prachtige kansen voor onze stad, maar ons raadslid Thom Dijkstra zag nog wel drie uitdagingen voor dit project. Namelijk; de samenwerking met de provincie, de ontwikkeling rondom het terrein en de enorme claim die dit project legt op de gemeente. We zijn als stad vol aan het ontwikkelen zoals bijvoorbeeld Beeks Buiten, de woonakkers bij Teteringen en de Tuinen van Genta. Ambtelijk kost dit veel capaciteit. GroenLinks vroeg zich af, hoe gaan we dit doen? Welke projecten krijgen voorrang? Of moeten we gaan opschalen qua mankracht? Ook op het gebied van financiën moeten we kritisch zijn. Je kan elke euro immers maar een keer uitgeven.
Raadslid Monica Tecklenburg zette zich in voor de monitoring van nieuwe tarieven WMO PGB en voor voldoende toegankelijke toiletten in Breda. En met succes! Beide moties werden unaniem aangenomen tijdens de debetraad van 17 december 2020.
Raadslid Monica Tecklenburg stelde een bespreeknotitie op over Onafhankelijke Cliëntondersteuning. GroenLinks Breda vindt dit een zeer belangrijk onderwerp omdat veel mensen in kwetsbare situaties problemen hebben bij het regelen van passende zorg en ondersteuning. Niet iedereen weet zijn weg te vinden langs de verschillende loketten en regelingen. De onafhankelijke clientondersteuner staat volledig naast de client in begeleiding en ondersteuning naar de meest optimale aanpak voor deze client op dit moment.