De internationale trein naar België mag pas op zijn vroegst opgeheven worden als de shuttle-verbinding tussen Breda en Antwerpen definitief gaat rijden. Dat zegt GroenLinks-fractievoorzitter Selçuk Akinci, die liever nog ziet dat er naast de HSL ook nog een reguliere intercity-verbinding met de zuiderburen blijft. De Nederlandse Spoorwegen willen de internationale verbinding per 2012 laten vervallen.

‘Geen treinverbinding meer vanuit Brabant naar België in 2012’, kopt Omroep Brabant op zijn website. Het bericht verwijst naar het opheffen van de Internationale Treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel via Roosendaal.

Vanaf 2012 gaat tussen Amsterdam en Antwerpen de fyra rijden. Daarmee is de Internationale trein overbodig geworden, zo redeneert de NS. Een onzinnige redenering, aangezien de Fyra nergens in Brabant stopt. Wie straks vanaf bijvoorbeeld Roosendaal, Breda of Tilburg naar Antwerpen wil reizen, moet eerst vijfendertig minuten de verkeerde kant op, om in Rotterdam op de trein naar Antwerpen te stappen. En voor die omreis mag de reiziger dan ook nog een extra fyra-toeslag neertellen. Meer betalen om later aan te komen. En dat vinden wij het spoorboekje op zijn kop.

Wij willen dat de NS zijn beloften nakomt: de Internationale trein mag pas weg als de shuttle tussen Antwerpen en Breda gaat rijden. Minister en Tweede Kamer moeten de NS aan die belofte houden.