„De gemeente Breda moet laten onderzoeken wie er allemaal in het omvangrijke fraudenetwerk van ex-laurentiusdirecteur Vermeulen zitten.” Dat zegt fractievoorzitter Selçuk Akinci van GroenLinks naar aanleiding van nieuwe onthullingen rondom de vastgoedfraude die de afgelopen week openbaar zijn geworden. In de berichtgeving duiken namen op van bedrijven waar Breda zaken mee deed of zelfs nog steeds mee doet. Akinci wil dat die namen onderzocht worden. Ook moet er wat hem betreft onderzocht worden of er ook door medewerkers van de gemeente bewust of onbewust is meegewerkt aan dubieuze praktijken. „Het is tijd om schoon schip te maken”, aldus Akinci.

‘Fraude bij Laurentius omvangrijker’, kopte NRC deze avond op de voorpagina. In een tweetal artikelen (zie bijlagen) werd duidelijk dat de omvang van de gepleegde fraude bij woningbouw-corporatie Laurentius in de vele tientallen, zo niet honderden miljoenen euro’s loopt. Nog deze week heeft de corporatie 25 miljoen euro nodig om aan de lopende betalingsverplichtingen te doen, anders valt het doek.

Normbesef
Het zou overzichtelijk geweest zijn als de directeur Walter Vermeulen deze fraude in zijn eentje had gepleegd voor, pak ‘m beet, een privé-zwembad, een stoomcabine en een koffer met zo’n zeven ton zwartgeld. De zaken zitten echter complexer in elkaar. De structuur bij Laurentius blijkt de afgelopen jaren zo rot te zijn geweest dat de raad van toezicht de praktijken niet alleen door de vingers zag, maar er zelfs actief aan meewerkte en mee profiteerde. Het ontbeerde aan de top van de corporatie, zeer eufemistisch uitgedrukt, aan zelfs de meest elementaire vormen van normbesef.

Netwerk
De vaste partner in crime van Vermeulen is ontwikkelaar Wildhage, het bedrijf van Pierre Peeters. Die laatste was vanaf eind jaren negentig tot 2006 ook directeur van het ROC West-Brabant. Inmiddels is duidelijk dat bij de verhuizing van het Markizaat-college smerige deals zijn gesloten waarbij de architect bakken maatschappelijk geld binnenharkte dat eigenlijk bedoeld was voor het ROC zelf. Niet verwonderlijk dat Snoeren de andere eigenaar is van Wildhage. Een bedrijf dat in de jaren negentig ook de verbouw van het voormalige Ignatiusziekenhuis tot het Florijn-college begeleidde. En, jawel, laat dat nou precies in de periode zijn gewest dat Pierre Peeters toevallig ook directeur van Florijn was. Andere namen die, overigens zonder concreet bewijs voor medeplichtigheid, opduiken zijn die van het failliete bedrijf Heja en ontwikkelaar VolkerWessels.

Meer projecten
Bovenstaande verwevenheid maakt het niet ondenkbeeldig dat buiten de nu geschorste top van Laurentius en het bedrijf Wildhage andere bedrijven en instanties betrokken zij geweest bij de fraudepraktijken van Vermeulen c.s. Er zijn immers tal van projecten in Breda waarbij één van deze of zelfs beide partijen betrokken zijn. Dit geld onder meer voor de huidige bouwprojecten op het Brouwerijterrein of, als het gaat om VolkerWessels, ook de Bavelse Berg.

Rol van de gemeente
Het is ook niet geheel onmogelijk dat er binnen de organisatie van de gemeente Breda bewust of onbewust is meegewerkt aan dubieuze praktijken. Tot slot mag het niet zo zijn dat integere directeuren en bestuurders van andere instellingen of corporaties nu scheef aangekeken worden voor de fraudepraktijken van één directeur. Het lijkt GroenLinks daarom van belang te onderzoeken in hoeverre de gemeente en/of partners van de gemeente betrokken zijn geweest bij dubieuze praktijken van bovengenoemden.