Steeds meer wordt de leefwereld van dieren doorkruist door infrastructuur zoals snelwegen en spoorlijnen. Dat gold altijd al voor de A16 en met de verbreding van die snelweg en de aanleg van de Hoge Snelheidslijn wordt de situatie er niet beter op. Sietzke Schokker maakte zich tijdens de provinciale campagne sterk voor een dieren-oversteekplaats, een zogeheten ecoduct, tussen het Mastbos en de Krabbebossen.

Steeds meer wordt de leefwereld van dieren doorkruist door infrastructuur zoals snelwegen en spoorlijnen. Dat gold altijd al voor de A16 en met de verbreding van die snelweg en de aanleg van de Hoge Snelheidslijn wordt de situatie er niet beter op. Sietzke Schokker maakte zich tijdens de provinciale campagne sterk voor een dieren-oversteekplaats, een zogeheten ecoduct, tussen het Mastbos en de Krabbebossen.

Steeds meer wordt de leefwereld van dieren doorkruist door infrastructuur zoals snelwegen en spoorlijnen. Dat gold altijd al voor de A16 en met de verbreding van die snelweg en de aanleg van de Hoge Snelheidslijn wordt de situatie er niet beter op. Sietzke Schokker maakte zich tijdens de provinciale campagne sterk voor een dieren-oversteekplaats, een zogeheten ecoduct, tussen het Mastbos en de Krabbebossen.

De aantasting van de natuur heeft echter weinig prioriteit bij Rijkswaterstaat. Daarom toog op 7 maart een GroenLinks-delegatie van provincie en afdeling Breda samen met kamerlid Wijnand Duyvendak naar het viaduct bij Galder. Daar stonden GroenLinksers, verkleed als dier, aan beide kanten van de A16 om te illustreren hoe deze weg nu al de woongebieden van dieren doorkruist. Aanvankelijk wilden de GroenLinks-dieren ook een poging wagen de snelweg over te steken.

Tracé-besluit
GroenLinks heeft in de afgelopen jaren steeds de aandacht op dit probleem gevestigd en vindt dat het absoluut niet kan dat het rijk West-Brabant volledig overhoop gooit zonder geld uit te trekken om de aantasting van de natuur met extra maatregelen te compenseren. De noodzaak van een ecoduct is al lang aangetoond en is door het rijk zelfs opgenomen in het tracé-besluit. Een breed ecoduct zou op duurzame wijze het Mastbos ten oosten van de HSL/A16 verbinden met de westkant van de Krabbenbossen.

Geen geld
Het rijk weigert echter middelen vrij te maken om het ecoduct ook daadwerkelijk aan te leggen. Dat terwijl de bouwkosten van het project HSL-A16 volkomen uit de hand lopen. Die zouden van de geplande 4 miljard Euro zijn opgelopen tot 5 miljard, zo wist Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak te melden. De kosten voor een ecoduct, zo'n paar miljoen, zijn in vergelijking daarmee zeer bescheiden.

Ondertussen vorderen de werkzaamheden en kan het ecoduct op de aanvankelijk geplande locatie aan de Overasebaan niet meer worden aangelegd. Dat kan nog wel bij Galder, maar ook daar is het inmiddels één minuut voor twaalf. Voordat de Hoge Snelheidstrein gaat rijden, moet het ecoduct zijn aangelegd. Gebeurt dat niet, zal dat ingrijpende gevolgen hebben voor de populaties van dieren als hermelijnen, reeën, zeldzame amfibieën en insecten.

Natuurzone
Natuurorganisaties vrezen nu dat er helemaal niets zal gebeuren en zij hebben daarom ingestemd met een plan om onder het viaduct van de A16/HSL over de Aa of Weerijs bij Effen een natuurzone in te richten. Via deze verbinding kunnen de bedreigde dieren in ieder geval onder de infrastructuur door naar de andere kant. Onduidelijk is of dit plan ooit gerealiseerd zal worden omdat de gronden, nu in handen van agrariërs, nog aangekocht moeten worden. Daarnaast is de natuurzone volstrekt ontoereikend om alle schade te compenseren. Een ecoduct bij Galder blijft ook dan bittere noodzaak.

Petitie
GroenLinks wordt in haar strijd gesteund door het College van Breda, dat ook aangekondigd heeft vast te houden aan het ecoduct. De GroenLinks-fracties van Breda en Noord-Brabant tekenden bovenop het viaduct een petitie die een nieuwe regering vraagt het Kwartje van Kok' te gebruiken om ecologische maatregelen, waaronder dit ecoduct, te financieren. Wijnand Duyvendak heeft beloofd deze petitie door te sluizen naar de kabinetsonderhandelaars, destijds nog van CDA en PvdA. Of een nieuw rechts kabinet ook gevoelig is voor een dergelijke petitie, zelfs met voorheen milieu-partij D'66 aan de onderhandelingstafel, is maar zeer de vraag.

De GroenLinks-actie was geslaagd en kreeg ook veel media-aandacht. Dat de GroenLinks-dieren er uiteindelijk toch maar vanaf zagen om de A16 over te steken, doet daaraan weinig af. Het was te gevaarlijk, ook voor mensen. Waarmee eens te meer de noodzaak van een ecoduct werd aangetoond.

Sietzke Schokker was kandidaat voor de Provinciale Statenverkiezingen maar behaalde met haar vijfde plaats net geen zetel.