De komst van de HSL en de verbreding heeft tot nog toe al voor heel wat ongemak gezorgd. Meest opvallende ongenoegen van veel omwonenden is het nieuwe fietsviaduct tussen Breda en Prinsenbeek. Een oversteek, niet met ouderwetse hellingbanen, maar met een gevaarlijke roltrap. Dat meende ook de rechter, die de sloop van een tijdelijke brug, wèl met hellingbanen, nu heeft verboden. Een lelijke strop voor het projectbureau HSL, maar een overwinning voor de bewoners, onder leiding van Consuelo Lok en Yvonnen Schueler.

De komst van de HSL en de verbreding heeft tot nog toe al voor heel wat ongemak gezorgd. Meest opvallende ongenoegen van veel omwonenden is het nieuwe fietsviaduct tussen Breda en Prinsenbeek. Een oversteek, niet met ouderwetse hellingbanen, maar met een gevaarlijke roltrap. Dat meende ook de rechter, die de sloop van een tijdelijke brug, wèl met hellingbanen, nu heeft verboden. Een lelijke strop voor het projectbureau HSL, maar een overwinning voor de bewoners, onder leiding van Consuelo Lok en Yvonnen Schueler.

Bedonderd door gemeente en HSL bureau
interview met Yvonne Schueler en Consuela Lok

De komst van de HSL en de verbreding heeft tot nog toe al voor heel wat ongemak gezorgd. Meest opvallende ongenoegen van veel omwonenden is het nieuwe fietsviaduct tussen Breda en Prinsenbeek. Een oversteek, niet met ouderwetse hellingbanen, maar met een gevaarlijke roltrap. Dat meende ook de rechter, die de sloop van een tijdelijke brug, wèl met hellingbanen, nu heeft verboden. Een lelijke strop voor het projectbureau HSL, maar een overwinning voor de bewoners, onder leiding van Consuelo Lok en Yvonnen Schueler.

door Frans Maas

Wanneer zijn jullie begonnen met bezwaar maken?

"In het trac�besluit zijn hellingbanen opgenomen voor de nieuwe fietsersbrug. Al bij een informatie-avond in 2000 is gesproken over roltrappen. De aanwezigen hadden daar bezwaar tegen en daarna is besloten geen roltrappen te bouwen. Bij een bezoek aan het kantoor van het HSL bureau in februari 2002 kwamen we er toevallig achter dat er toch roltrappen zouden komen en geen hellingbaan. Bij een informatie-avond (geen inspraakavond) op 26 februari 2002 werd tot verrassing van de aanwezigen een brug met roltrappen gepresenteerd."

De gemeente stelt dat u eerder bezwaar had moeten maken, namelijk bij de vaststelling van het bestemmingsplan. In dit bestemmingsplan werd echter verwezen naar het trac�besluit, waar wel hellingbanen voor de fietsbrug zijn opgenomen. Voelt u zich bedonderd door de gemeente?

"Het bestemmingsplan volgt �n op �n het trac�besluit. Tegen het bestemmingsplan kon dus geen bezwaar meer worden gemaakt. In een lijst bij het bestemmingsplan stond opgesomd op welke punten het bestemmingsplan anders is dan het trac�besluit. Daar was dan nog bezwaar tegen mogelijk. De fietsersbrug stond daar niet bij.

De enige optie was dus bezwaar maken tegen de bouwvergunning. Dat hebben we gedaan omdat die roltrappen voor fietsers onveilig zijn. Nu wordt er gezegd dat we eerder bezwaar hadden moeten maken. Het bezwaar is dus afgewezen en daar zijn we tegen in beroep gegaan bij de Raad van State. Die stelde ons in het gelijk, maar het HSL-bureau gaat daar nu tegen in hoger beroep."

Wat was de reactie van het HSL bureau op het bezwaar?

"Het is ons nog steeds onduidelijk wie het initiatief heeft genomen om roltrappen aan te leggen in plaats van een hellingsbaan. De aannemer, de gemeente en het HSL bureau wijzen naar elkaar. Wie nu nog toegeeft dat hij het initiatief heeft genomen krijgt wanneer wij in het gelijk worden gesteld de rekening voor de vertraging van de bouw en de aanleg van de hellingbanen gepresenteerd."

Wat is uw reactie op het initiatief van het ingenieursbureau uit Papendrecht?

"Zij hebben een plan waarbij op de bestaande nieuwe brug voor 3,5 miljoen euro stalen hellingbanen gemaakt kunnen worden in plaats van de vaste trap. Die stalen hellingbanen worden twee meter breed. Dat is erg smal, zeker wanneer rolstoelers gebruik gaan maken van de hellingbaan.

De oplossing is gewoon het trac�besluit uitvoeren. Er komt dan aan de kant van Prinsenbeek een zandtalud welke aansluit bij de Vogelbos. Voor langzaam verkeer is het veel veiliger om via de Vogelbos Prinsenbeek in te rijden. Zij hoeven dan niet over het drukke kruispunt Beekse straat-Velsgoed."