Bij de behandeling van de Begroting van 2012 in de komende weken zal er onder meer een voorstel besproken worden om te komen tot een meeropbrengst bij de Dienst Parkeren van 1 miljoen Euro. Om te komen tot dat bedrag zullen de parkeertarieven voor auto’s omhoog gaan. Daarbij zal het betaald parkeren voor fietsen opnieuw ingevoerd worden.
Dat is wel even slikken voor GroenLinks. Zoals voor diverse andere partijen het verhogen van de parkeertarieven een haast niet te verteren lastenverzwaring betekent.
Voorzieningen
Wat dit voorstel acceptabel maakt voor GroenLinks is, dat het betaald parkeren voor fietsen hand in hand gaat met een verdere capaciteitsuitbreiding van het aantal plaatsen voor fietsen. Alhoewel nog in de onderzoeksfase, denkt de gemeente nog 2000 extra plaatsen nodig te hebben, voordat er opgetreden mag gaan worden tegen wild parkeren op de verkeerde plekken in de stad.
Straatparkeren
Het betaald parkeren voor fietsen levert een kleine twee ton op van het totaalbedrag van een miljoen. Dit kan gehaald worden door een tarief van o,50 Euro voor een fiets en 1 Euro voor een scooter. GroenLinks zal nauwlettend de capaciteitsvergroting volgen, evenals het verder plaatsen van de 'nietjes' op steeds meer lokaties in Breda. Verder zal GroenLinks vragen om een evaluatie na een jaar om te zien wat herinvoering van betaald parkeren voor fietsers voor gevolgen oplevert.
Bezuinigingen
Wellicht ten overvloede: GroenLinks is niet bepaald gelukkig met het afschaffen van het gratis parkeren van fietsen, maar realiseert zich dat in deze financieel moeilijke tijden iedereen moet slikken. Politiek is keuzes maken, compromissen sluiten. En dat is een stuk lastiger in financieel zware tijden. En als alle partijen vasthouden aan hun eigen pareltjes, kan van noodzakelijke bezuinigingen geen sprake zijn.