En plotseling waren ze er, de camera?s aan de Oosterhoutseweg in Teteringen. Qua uiterlijk precies gelijk aan de camera?s waarmee agressieve roodlicht-rijders en snelheidsmaniakken worden geflitst. Bij nadere bestudering blijkt het te gaan om camera?s waarmee wethouder Loes van Beusekom vanuit haar bureaustoel in het stadskantoor precies in de gaten houdt wie er wanneer van Breda via Teteringen naar Oosterhout rijdt. Een primeur voor Nederland.
En plotseling waren ze er, de camera?s aan de Oosterhoutseweg in Teteringen. Qua uiterlijk precies gelijk aan de camera?s waarmee agressieve roodlicht-rijders en snelheidsmaniakken worden geflitst. Bij nadere bestudering blijkt het te gaan om camera?s waarmee wethouder Loes van Beusekom vanuit haar bureaustoel in het stadskantoor precies in de gaten houdt wie er wanneer van Breda via Teteringen naar Oosterhout rijdt. Een primeur voor Nederland.
En plotseling waren ze er, de camera?s aan de Oosterhoutseweg in Teteringen. Qua uiterlijk precies gelijk aan de camera?s waarmee agressieve roodlicht-rijders en snelheidsmaniakken worden geflitst. Bij nadere bestudering blijkt het te gaan om camera?s waarmee wethouder Loes van Beusekom vanuit haar bureaustoel in het stadskantoor precies in de gaten houdt wie er wanneer van Breda via Teteringen naar Oosterhout rijdt. Een primeur voor Nederland.
Als het aan wethouder van ruimtelijke ordening Loes van Beusekom ligt, verrijst er in de komende paar jaar een nieuwe wijk van 3000 woning ten noordoosten van de voormalig randgemeente Teteringen. Dat de inwoners van Teteringen daar niet op zitten te wachten is algemeen bekend. Hun dorpje wordt immers nagenoeg verdubbeld. Maar afgezien van de teloorgang van het dorpse karakter zijn ze in Teteringen nog veel meer beducht voor het verkeer op de Oosterhoutseweg, die dwars door Teteringen loopt. Op spitstijden staat die weg in de kom van Teteringen nu al dagelijks vol met aaneengesloten blik. Straks, als de nieuwe wijk gereed is, is er dus helemaal geen doorkomen meer aan.
Go, no-go
Nu heeft de gemeenteraad van Breda dat in 1997, bij de vaststelling van de Structuurvisie Teteringen Noordoost, ook al bedacht. Met het befaamde ?go-no-go? gaf toenmalig CDA-fractievoorzitter Andr�Adank groen licht aan het college van Breda om te gaan bouwen in dit gebied. Het college mag gaan bouwen in Teteringen (go), maar pas zodra er een sluitende oplossing is voor de verkeersproblematiek op de Oosterhoutseweg (no-go). Sedertdien piekert Loes van Beusekom zich suf hoe zij met deze simpele tekst (go no go) een lied kan componeren waarmee zij � kan bouwen � de verkeersproblemen kan aanpakken. Een schier onmogelijke opgave.
Andere route
Loes denkt de oplossing te kunnen vinden wanneer zij het doorgaande verkeer van Breda naar Oosterhout van de weg af kan halen. In de afgelopen 4 jaar hebben allerlei knappe koppen al gezocht naar alternatieven maar die liggen niet voor het grijpen. Een weg door de Lage Vugtpolder is taboe, vanwege de natuurwaarde van het gebied. Verkeer omleiden via de A27 mag niet van Tineke Netelenbos; die weg is nu al te druk. Een soort onaantrekkelijke kantelweg werd afgeblazen toen bleek dat iets soortgelijks elders in het land tot pretparkverkeer leidde; leuk zo?n achtbaan.
En de HOV dan? die Hoogwaardige Openbaarvervoer Verbinding die al ruim 10 jaar in de plannen zit om Oosterhout, Breda en Etten Leur met elkaar te verbinden? Welnu, toen GroenLinks daar recentelijk nog eens naar informeerde was het antwoord dat die HOV naar redelijke verwachting nog zeker 10 jaar op zich zal laten wachten. Vervoer is voor van Beusekom nog steeds een zaak met minstens 4 wielen en een kloeke motor ertussen!
Siemens
Nu heeft Siemens Nederland een systeem ontwikkeld waarmee, via infraroodcamera?s, verkeersbewegingen in de gaten gehouden kunnen worden. E� camera registreert het kenteken van de auto die Teteringen vanuit Breda nadert. Wanneer datzelfde kenteken enkele minuten later nogmaals wordt opgepikt door de 2e camera, weet Loes van Beusekom dat de chauffeur in Teteringen niks te zoeken had. Door de koppeling met de landelijke kentekenregistratie is het makkelijk te achterhalen wie als doorgaand verkeer door Teteringen heeft gereden. Vervolgens kun je de onverlaat doodleuk een boete opleggen, zodat ie het de volgende keer wel uit z?n hoofd laat om de rust van dit idyllische dorpje te verstoren. ?Rekeningrijden? noemen ze dat, iets waar verkeersminister Netelenbos � landelijk GroenLinks nogal wat milieuheil van verwachten!
Proeftuin
Siemens hoopt het camerasysteem straks in de markt te kunnen zetten, en is dus maar wat blij dat Loes van Beusekom aanbood om de Oosterhoutseweg als proeftuin te gebruiken. En Loes van Beusekom is ook blij. Niet dat zij denkt dat het systeem helpt de verkeersstroom te verminderen. Toen de benzine nog 80 cent de liter kostte reden er immers minder auto?s dan nu op ? 2,60. Neen, het gaat er haar om dat de coalitiepartijen v�r de volgende verkiezingen aan de Teteringse bevolking kunnen uitleggen dat zij het probleem hebben opgelost (go!).
Registratiekamer
De GroenLinks-fractie heeft een klacht ingediend tegen de camera?s bij de Registratiekamer in Den Haag, de instelling die waakt voor onze privacy en de uitvoering van de Wet Persoonsregistraties. Een autokenteken is een tot een persoon te herleiden gegeven, en wanneer dat wordt geregistreerd weet je dus wanneer die persoon in, of door Teteringen heeft gereden. Je weet bovendien ook nog hoe laat dat was, en of de persoon dus in Teteringen is gebleven of is doorgereden naar Oosterhout. Dat je uiterst waakzaam moet zijn bij het toelaten van dat soort registraties heeft het donkere verleden ons geleerd. Binnen de kortste tijd is de politie ge�teresseerd in welke criminelen van deze weg gebruik maken, wil de belastingdienst de registratie inzien vanwege de inning van wegenbelasting, en is de sociale dienst benieuwd waarom een uitkeringsgerechtigde elke ochtend om half 8 naar Oosterhout rijdt. kortom: niemand kan onopgemerkt blijven.
De Registratiekamer schrijft onder meer voor dat er sprake moet zijn van proportionaliteit (je mag het medium pas inzetten als uiterste middel voor een probleem dat absoluut noodzakelijk oplossing behoeft). Verder moet er bekeken worden of hetzelfde doel te bereiken is met een minder zwaar middel (subsidiariteit). De woningen elders bouwen zou al een stuk van de oplossing zijn! De gemeente moet bij toepassing van een registratie een protocol maken. Daarin moet ondermeer geregeld zijn hoe lang de registratie bewaard mag worden en wie er het recht heeft om in te zien. Als je dat niet h�l zorgvuldig regelt gaat binnen de kortste keren de een of andere instantie met jouw privacy op de loop. En dat willen we niet.
Privacy
Daar zit wat de fractie betreft de kern van de zaak. Je moet dit niet willen. Wij willen geen Bredase samenleving waarin op elke straathoek een camera hangt die 24 uur per dag de openbare ruimte bespioneert. Het verkeersprobleem op de Oosterhoutseweg is geen inbreuk op de privacy waard. De gemeente Breda heeft niets geregeld met betrekking tot de camera?s. Ze zijn niet aangemeld bij de Registratiekamer. Er is g�n vergunning. Er is g�n protocol. Er is doodgewoon niets. Loes van Beusekom heeft zich niet afgevraagd of haar verkeersprobleem wel een inbreuk op de privacy rechtvaardigt. Ze heeft die vraag niet aan de raad voorgelegd. Ze heeft ze gewoon neergezet en daarmee basta!
En de coalitie? Die ziet vol vertrouwen de uitkomst van dit project tegemoet. Privacy is voor hen onbelangrijk, net zo min als het oordeel van de registratiekamer. Zij zijn immers bezig met belangrijker zaken, zoals woningbouw. Dus vergeet niet te zwaaien naar Loes als je voorbij rijdt?
Wim Schr�er is fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad.