Want onderwijs is de bakermat van onze bestaan en beschaving. De brug van en naar ontdekken, ontwikkelen en meedoen. Een degelijke onderwijsvisie, die gestoeld is op een stevige fundament een gelijkwaardigheid is, van belang voor de Bredase burgers, samenleving en economie. Het sluit aan bij onze visie van een sociaal, duurzaam en groene samenleving .
Waarom is deze visie nu van belang?
We horen dat er steeds meer barsten komen in ons onderwijsbeleid, uitvoering en doorstroming. Met name studenten en scholieren geven er in een eerdere stadium de brui aan. Op 28-11-24 kwam RTL 4 met een nieuwsbericht waarin melding werd van gemaakt van het feit dat veel HAVO leerlingen vroegtijdig stoppen. Het bericht meld vervolgens dat sommige overstappen naar de MBO maar sommige helemaal niet meer terugkeren in het onderwijs. Ook de cijfers en verhalen uit een recente NOS artikel (NOS nieuws, 20-11-2024) laten een schokkend en confronterend beeld zien. Daarin wordt melding gemaakt van een recente onderzoek naar Amsterdamse kinderen, die aantoont hoe discriminatie hun dagelijks doen en laten beïnvloed, maar ook kansen op ontwikkelingen ernstig belemmert. Ook de Amsterdamse kinderombudsman, Annemarie Tuzgol-Broekhoven, beaamt dit
Groen links vinden de basiswaarden voor burgers in de Bredase samenleving van cruciaal belang, die zijn wonen, werken , welzijn en weten. Onderwijs (weten) hoort een fundamentele veilig haven te zijn. Een plek voor groei, zorg, aandacht, gelijk kansen en mogelijkheden. Voor iedereen van 0-100 jaar. Informatie opdoen, leren, ontdekken, ,onderwijs, educatie, vorming, groei, ontwikkeling, burgerschap en participatie vormen een belangrijke onderdeel van dit fundament.
De gepresenteerd onderwijsvisie sluit aan bij de vorming van de burgers van morgen , staat garant voor kwaliteit en duurzaamheid voor hun ontwikkeling. De visie verbindt de leefwerelden school, thuis, de wijk en de sociale media. Biedt de mogelijkheden voor burgers om zich te ontwikkelen met alle (on)mogelijkheden en ook niet onbelangrijk, verbindt de bestaande en toekomstige beleidslijnen en verbindt instituten aan elkaar
Dat juichten wij toe, immers door samen te werken maak je duidelijk waar je staat en waar je heen gaat, worden Alle krachten gebundeld en bied het de burgers weer perspectieven en mogelijkheden
Wat hebben wij daar aan toegevoegd?
We zien in de huidige samenleving een verdergaande ongelijkheid in de kansen voor studenten om een stageplaats te krijgen en te beghouden. Discriminatie /ongelijke behandeling heeft een diepe impact op jongere, heeft invloed op zelfbeeld, kansen en vertrouwen. Voor het opdoen van (praktijk) ervaring en het behalen van een diploma is dit noodzakelijk. We hebben dan ook de motie “” bescherm studenten tegen stagediscriminatie”” ingediend. Deze is aangenomen
De tweede motie gaat over de belangrijke verbinding tussen arbeidsmarkt en onderwijsveld. Op landelijk niveau wordt er gekort op de RIF gelden(geld waarmee de school de verbinding met de praktijk kan leggen. Zonder de juiste middelen en aandacht wordt de kloof groot tussen het onderwijs en de praktijk. Begeleiding bij de toeleiding naar de praktijk is nodig. Inspelen op wat de samenleving nodig heeft en toekomstbestendig opleiden. Het opdoen van praktijkervaring en het leer van arbeidsmarkt gerelateerde skills vinden wij van grote belang.
Vandaaruit hebben wij onze motie “arbeidsmarkt en onderwijs slaan de handen in een “ ingediend en is deze ook aangenomen.
We gaan hiermee het verschil maken voor onze burgers!
Latifa Cherrabi