Doorspekt met enige humor stelden GroenLinks en SP in het vragenuur van de raad de illegale bomenkap bij het missiehuis Sint Fransiscus Xaverius aan de kaak. Dat tegen het zere been van het CDA, zo bleek. Fractievoorzitter Cees Dubbelman en raadslid André Lips, beide van het CDA) verlieten tijdens de vragen demonstratief de vergadering. En Jos Figlarek, ook van het CDA, vroeg waarom GroenLinks-raadslid Selçuk Akinci de religie bij dit onderwerp had betrokken.

Doorspekt met enige humor stelden GroenLinks en SP in het vragenuur van de raad de illegale bomenkap bij het missiehuis Sint Fransiscus Xaverius aan de kaak. Dat tegen het zere been van het CDA, zo bleek. Fractievoorzitter Cees Dubbelman en raadslid André Lips, beide van het CDA) verlieten tijdens de vragen demonstratief de vergadering. En Jos Figlarek, ook van het CDA, vroeg waarom GroenLinks-raadslid Selçuk Akinci de religie bij dit onderwerp had betrokken.

Doorspekt met enige humor stelden GroenLinks en SP in het vragenuur van de raad de illegale bomenkap bij het missiehuis Sint Fransiscus Xaverius aan de kaak. Dat tegen het zere been van het CDA, zo bleek. Fractievoorzitter Cees Dubbelman en raadslid André Lips, beide van het CDA) verlieten tijdens de vragen demonstratief de vergadering. En Jos Figlarek, ook van het CDA, vroeg waarom GroenLinks-raadslid Selçuk Akinci de religie bij dit onderwerp had betrokken.

Zaterdagochtend 24 januari begon een shovel van projectontwikkelaar De Wilde klaar om een stuk bos van het missiehuis te vernietigen. De paters hadden deze opdracht gegeven. De oplettende buurman Charles van den Bosch wierp zich voor de shovel om de kap stop te zetten en raakte daarbij zelfs gewond. Zijn actie heeft het stuk bos voorlopig gered.

Kort geding
Uit het kort geding, vorige week, bleek dat de paters geen kapvergunning hadden voor het perceel. Wel hebben de paters een verkoopafspraak met De Wilde. Wanneer het perceel gekapt is, zal de projectontwikkelaar het stuk grond kopen om een golfterrein te realiseren. Maar omdat er bezwaren tegen de aanleg van het golfterrein zijn ingediend, mag er voorlopig nog helemaal niet gekapt worden. De paters hielden tijdens het kort geding vol dat zij het bosperceel wilden gebruiken voor de verbouw van maïs, maar de rechter trok dit in twijfel. Enige jaren eerder waren zij namelijk juist gestopt met de verbouw van maïs, omdat dat niet rendabel was.

Lachers
Tijdens de raadsvergadering van 29 januari stelde GroenLinks-raadslid Akinci vragen over de illegale bomenkap. Hij vroeg aan het college onder meer of zij adequaat had opgetreden tegen de kap en of zij in de toekomst beter gaat contrôleren. In zijn inleiding zette Akinci op humoristische wijze de vernietiging van het bos af tegen het scheppingsverhaal in het bijbelboek Genesis. De ironie in het betoog viel in de smaak bij de vele lachende aanwezigen. Echter niet bij het CDA, waarvan twee fractieleden demonstratief de zaal verlieten.

Verontwaardiging
CDA-raadslid Jos Figlarek vroeg Akinci op zijn beurt verontwaardigd waarom deze het nodig vond om de religie bij deze zaak te betrekken en waarom het raadslid toch het moeilijke pad van de humor had gekozen. Akinci, zich van geen kwaad bewust, liep opnieuw naar het spreekgestoelte om deze vraag te beantwoorden. "Van de geestelijkheid verwacht ik dat ze normen en waarden hoog in het vaandel hebben staan. Als juist deze groep dan willens en wetens handelt tegen de wet en de uitspraak van de rechter, stelt me dat vreselijk teleur. Wat de humor betreft, dat is slechts een stijlvorm die past bij mijn cynisme, dat door deze zaak wordt aangewakkerd", antwoordde het GroenLinks-raadslid.

Storm in een kan water
Dat dezelfde Jos Figlarek aan het eind van de vergadering een kan water omstootte over Akinci heen, zal ongetwijfeld een onbedoeld ongeluk geweest zijn. Desondanks vonden veel Christen-democraten het een vorm van poëtische gerechtigheid. God straft onmiddelijk', was een veel gehoorde opmerking. Burgemeester Chris Rutten deelde deze mening niet. "Gods water over Gods akker", zei hij tegen Akinci, waarmee hij wilde zeggen: trek het je niet aan, laat de zaken maar op z'n beloop.


Hieronder de tekst van de inleiding van Selçuk Akinci, omtrent de illegale bomenkap bij het missiehuis:


Met gefronste wenkbrauwen lazen wij afgelopen maandag het artikel in BN/DeStem omtrent de stormachtige bomenkap op het terrein van de paters van missiehuis Sint Fransiscus Xaverius aan de Oosterhoutseweg in Teteringen. Ik zeg stormachtig, omdat juist Fransiscus Xaverius patroonheilige tegen de storm is.

Op zaterdagochtend werd daar, in opdracht van de paters, door een medewerker van Projectontwikkelaar De Wilde een stuk jong bos vernietigd dat enige jaren eerder door een pater van de zelfde orde is aangeplant. Het was een absurd verhaal, dat bedacht had kunnen worden door Van Kooten en de Bie, om op satirische wijze het morele failliet ven de geestelijkheid aan de kaak te stellen.

Een reconstructie:
In 1996 is de verbouwing van maïs gestaakt en heeft pater Michel, een man met verstand van zaken en klaarblijkelijk groene vingers, een parkachtig bos aangelegd. Nu de grond echter nodig is voor de ontwikkeling van een golfbaan, dreigt de grond voor veel geld verkocht te worden aan projectontwikkelaar De Wilde. Ontbindende voorwaarde daarbij is echter de verlening van een kapvergunning.

Deze kapvergunning is echter door de rechter geschorst: er mag voorlopig niet gekapt worden, omdat eerst alle gerechtelijke procedures afgewacht moeten worden. Maar Gods woord is recht en de overheid slechts Gods dienaar, zullen de paters hebben gedacht en niets weerhield er hen van om alsnog tot kap over te gaan. En de projectontwikkelaar wilde daar graag aan meewerken. Als een wilde, bewapend met shovel, werd op de zesde dag, zaterdag, de kap ingezet. De Wilde, What's in a name...

Opvallend, want juist van de geestelijkheid verwacht je zorg voor al dat leeft. Was het niet God die op de derde dag de bossen schiep? 'God liet prachtige bloemen, bomen en planten groeien, in allerlei soorten. God was er blij mee en zag dat het goed was.'

Het was buurman Charles van den Bosch (again, what's in a name) die met gevaar voor eigen leven in zijn badjas voor de shovel ging staan. Het riep herinneringen op aan de opstand op het Plein voor de Hemelse vrede, toen een Chinees, bewapend met twee boodschappentassen een tank probeerde te stoppen. Van den Bosch heeft daar zelfs letsel aan overgehouden, nota bene op de dag dat God de mensen schiep, en dacht dat dat goed was.

Hij heeft daarmee voorlopig een deel van het bos gered. De boswachter slaat het tafereel bedroefd gade. Sips is dan ook zijn naam. Ook hij kan het niet geloven dat de paters op deze wijze met het bos omgaan. Nota bene onder het mom van maïsplantage. En wij verkeerden toch altijd in de veronderstelling dat God waarheid was...

U begrijpt het, wij hebben weinig goede woorden over voor deze hele gang van zaken. Dat geldt voor de paters, maar dat geldt zeker ook voor projectontwikkelaar De Wilde die niet anders dan op de hoogte kon zijn van het daar geldende kapverbod. Willens en wetens werden de wet en de uitspraak van de rechtbank aan de laars gelapt en dat kan in Nederland toch echt niet meer getolereerd worden. Normen en waarden, zo wordt dat door één van onze (christelijke) politieke partijen omschreven. Wij noemen het gewoon fatsoen en sociaal gedrag, of in dit specifieke geval het gebrek daaraan.