GroenLinks Breda is altijd een tegenstander geweest van de aanleg van de Hoge Snelheidslijn over het door het rijk uitgestippelde traject. Het verzet heeft echter niet mogen baten. Nu binnenkort daadwerkelijk met de aanleg gaat worden begonnen, leek het de gemeente Breda een goed idee voor de raadsleden een busreisje te organiseren naar zuid-België, waar de aanleg van de HSL al bijna is voltooid. GroenLinks-raadslid Rian Remie ging mee en zette haar impressies op papier.

GroenLinks Breda is altijd een tegenstander geweest van de aanleg van de Hoge Snelheidslijn over het door het rijk uitgestippelde traject. Het verzet heeft echter niet mogen baten. Nu binnenkort daadwerkelijk met de aanleg gaat worden begonnen, leek het de gemeente Breda een goed idee voor de raadsleden een busreisje te organiseren naar zuid-België, waar de aanleg van de HSL al bijna is voltooid. GroenLinks-raadslid Rian Remie ging mee en zette haar impressies op papier.

GroenLinks Breda is altijd een tegenstander geweest van de aanleg van de Hoge Snelheidslijn over het door het rijk uitgestippelde traject. Het verzet heeft echter niet mogen baten. Nu binnenkort daadwerkelijk met de aanleg gaat worden begonnen, leek het de gemeente Breda een goed idee voor de raadsleden een busreisje te organiseren naar zuid-België, waar de aanleg van de HSL al bijna is voltooid. GroenLinks-raadslid Rian Remie ging mee en zette haar impressies op papier.

Op 28 mei was het prachtig weer. Raadsleden waren uitgenodigd voor een busrit naar België, bezuiden Brussel, waar de HSL al zo goed als klaar is. Een bezoek aan Halle (stationsomgeving en tunnel), bekijken van het viaduct (2 km) van Antoing en de stationsomgeving van Lille (een nieuw complex waar verschillende HSL lijnen bij elkaar komen) stond op het programma. Een toelichting werd verzorgd door iemand van de Belgische Spoorwegen. Ben de Roos en ik zijn die dag mee gegaan. Enige indrukken van die dag:

De stationsomgeving van Halle liep tijdens de werkzaamheden leeg. Bedrijven en bewoners trokken weg en de stationsomgeving leek 'dood te bloeden'. Maar nu het station bijna klaar is en de straten weer zijn opgeknapt, loopt de buurt weer vol met bewoners en bedrijven. De leegstaande panden worden door de nieuwe gebruikers opgeknapt, bewoond en gebruikt.

Vanaf het viaduct van Antoing, dat ruim 2 kilometer lang is en gevolgd wordt door een tunnel, zien (en horen) we een paar HS treinen op volle snelheid (310 km. per uur) voorbij komen. Ik sta ervan te kijken hoe snel zo'n trein voorbij is. Waarschijnlijk daardoor heb ik ook niet veel lawaai gehoord. Het is in ieder geval veel minder lawaaierig dan bijvoorbeeld een goederentrein die van Breda naar Rotterdam rijdt en die ik kan horen in de Haagse Beemden. Ik denk dat ik straks de HSL niet zal horen in mijn tuin.

We volgen met de bus zo veel mogelijk het tracé van de trein, die zoveel mogelijk naast bestaand spoor is aangelegd. Alleen waar het bestaande spoor bochten maakt wijken ze wat uit elkaar. Het is in Zuid België natuurlijk eenvoudiger dan hier om het spoor wat verdiept aan te leggen, omdat het landschap heuvelachtiger is maar het valt mij mee wat de aantasting van het landschap betreft. Het zijn wel grote ingrepen geweest, maar nu, een aantal jaren later, lijkt zich de situatie weer te stabiliseren.

De stationsomgeving van Lille vind ik uitgesproken lelijk. Koud (niet letterlijk vanwege het mooie weer), groot, veel glas, veel staal, veel beton, onpersoonlijk. Vier roltrappen naast elkaar met één persoon erop. Veel door elkaar kronkelende autowegen. De hele omgeving riep bij mij het gevoel op van een groep architecten die zich heeft mogen uitleven. De perrons waren lang en smal en de vloer van de stationshal leek niet af. We zullen goed moeten opletten bij de nieuwe stationsomgeving van Breda. Wat mij betreft geen 'Manhatten aan de Mark'!

Een deel van de terugweg -het traject van Lille naar Brussel Zuid- hebben we met de HSL gedaan. Deden we zowat de halve dag over de heenweg, de terugweg was in 40 minuten gepiept. Voor mij aanleiding om thuis voor te stellen voortaan met de HSL naar Parijs te gaan. In de HSL hoor, voel en zie je niet hoe hard je gaat en toch ben je er zo. Voor reizigers dus een ideale manier om zich binnen Europa snel te verplaatsen en een zeer goed alternatief voor het vliegtuig. Al met al ben ik wel wat positiever over de HSL gaan denken. Hondsmoe ben ik thuis op de bank in slaap gevallen.