Sommige politieke meevallers krijg je op onverwachte momenten. Terwijl GroenLinks verkiezing op verkiezing verliest, stijgt het ledenaantal naar tot voorkort ondenkbare hoogten. Ook in Breda zijn we inmiddels het tweehonderdste lid gepasseerd en trots als we zijn laten we dat niet helemaal ongemerkt voorbijgaan.

Maar voor de rest blijft het allemaal droevige ellende. De Irakezen hebben opnieuw een oorlog moeten doorstaan en moeten nu een land opbouwen wat na drie oorlogen en twaalf jaar onmenselijke sancties totaal ontwricht is. Nederland kan zich opmaken voor een nieuwe periode van conservatief en rechts beleid. En hier in Breda staan daklozen en verslaafden elkaar naar het leven, moet het mes in de uitgaven en kunnen dieren niet meer veilig oversteken. Bommen of bezuinigingen, het zijn problemen van verschillende orde, maar niettemin bitter voor diegenen die er door getroffen worden.

Vorige week liep ik in het met camera's behangen Londen, drie net aangekochte DVD's in mijn stoffen schoudertas, langs een dakloze jongen van 17 die bij de ingang van de Underground zat te bedelen om geld. Het kan dus nog altijd erger, dacht ik. Aan GroenLinks de taak om te zorgen dat het in Breda nooit zover komt. Niet door rustig achterover te leunen en te zeggen, het is in Breda allemaal best goed geregeld. Het sociale beleid kan beter, zeker als door economische omstandigheden steeds meer mensen buiten de boot dreigen te vallen.

De nonchalant in zijn beker geworpen Sterling zal niet meer geweest zijn dan een goedkope aalmoes voor mijn eigen geweten.

Selçuk Akinci
mei 2003