Uit elk onderzoek blijkt dat de geplande fiets- en voetgangersoversteek bij Pinsenbeek over HSL en A16, te gevaarlijk is. Ben de Roos blijft zich sterk maken voor een brug met een hellingbaan in plaats van de geplande roltrap voor fietsers.

Uit elk onderzoek blijkt dat de geplande fiets- en voetgangersoversteek bij Pinsenbeek over HSL en A16, te gevaarlijk is. Ben de Roos blijft zich sterk maken voor een brug met een hellingbaan in plaats van de geplande roltrap voor fietsers.

Uit elk onderzoek blijkt dat de geplande fiets- en voetgangersoversteek bij Pinsenbeek over HSL en A16, te gevaarlijk is. Ben de Roos blijft zich sterk maken voor een brug met een hellingbaan in plaats van de geplande roltrap voor fietsers.

Eerder is al melding gemaakt van de plannen om een fiets- en voetgangersbrug in Prinsenbeek te bouwen, die slechts per lift en roltrap toegankelijk is. Onveilig en tijdrovend, is de stellige overtuiging van de GroenLinks-fractie. Erg vervelend voor de mensen die per fiets van Prinsenbeek naar Breda willen gaan, of andersom. Nog vervelender voor de fietsers met kinderen achterop, of voor bromfietsers. En wat te denken van gebruikers met een kinderwagen.

Raad van State
In september en oktober 2002 heeft GroenLinks deze kwestie al aan de orde gesteld in de gemeenteraad. Het college van B&W heeft steeds volgehouden dat de gekozen oplossing veilig was, en dat deze bovendien een voortvloeisel was van het trac�besluit over de HSL. De redenering was: de projectorganisatie HSL heeft hiervoor een bouwvergunning gevraagd; dit ontwerp past binnen de regels van het trac�besluit, dus zijn wij verplicht deze bouwvergunning af te geven. Een aantal bewoners heeft het er niet bij laten zitten en voert een procedure bij de Raad van State om de afgegeven vergunning aan te vechten. De definitieve beslissing daarover is nog niet bekend.

Keuringsdienst
Wel lijkt het steeds meer aanvechtbaar om een roltrap voor fietsers te installeren. Onlangs bleek dat ook de Keuringsdienst van Waren ernstige bedenkingen heeft over het gebruik van roltrappen voor andere gebruikers dan voetgangers. In zijn brief van 12 december jl. schrijft de dienst aan fabrikanten van roltrappen uitdrukkelijk de naleving van het Warenwetbesluit Machines te controleren. Verder staat in deze brief dat uit de veiligheidsregels blijkt dat elk ongevalsrisico volledig moet worden uitgesloten, ook wanneer dit het gevolg is van te voorziene abnormale omstandigheden. Fietsers die gebruik maken van een roltrap is zo'n abnormale omstandigheid.

Wegbeheerder
Bij brief van 31 maart 2003 heb ik de verantwoordelijk wethouder voor veiligheid, de heer Arbouw, attent gemaakt op de brief van de Keuringsdienst, welke eens temeer bevestigt dat de gekozen oplossing niet veilig is. En als wegbeheerder is de gemeente aansprakelijk voor schade bij ongelukken die een gevolg zijn van onveilig wegdek. Helaas heeft de wethouder in zijn reactie van 11 april 2003 geen duimbreed toegegeven: volgens hem is het zeer wel mogelijk te voldoen aan de eisen die de Keuringsdienst van Waren stelt en kan de veiligheid van de gebruikers van de brug, en dus ook die van fietsers, worden gewaarborgd.

Te vrezen valt, dat het college koste wat kost zal vasthouden aan de gekozen optie van een roltrap. Het is dan ook te hopen dat de Raad van State een streep zal zetten door dit onzalige plan. Dat is altijd nog beter dan pas na veel ongevallen met alle ellende van dien, te moeten constateren dat Breda er een onveilige brug voor het langzaam verkeer heeft bij gekregen.

Ben de Roos is gemeenteraadslid van GroenLinks en heeft onder meer zitting in de commissie Stedelijke Ontwikkeling, Verkeer en Vervoer.

Lees via deze link de interpellatie van GroenLinks over dit onderwerp »