Omdat het door veel fietsers, bromfietsers en mensen met kinderwagens, als zeer belastend werd ervaren dat er in Prinsenbeek een nieuwe brug komt over het HSL-spoor en de A16 die alleen met een roltrap te bereiken is, vroeg de GroenLinksfractie een interpellatie in de gemeenteraad aan. Waarom heeft de gemeente nota bene het initiatief genomen voor een roltrap in plaats van een hellingbaan?

Omdat het door veel fietsers, bromfietsers en mensen met kinderwagens, als zeer belastend werd ervaren dat er in Prinsenbeek een nieuwe brug komt over het HSL-spoor en de A16 die alleen met een roltrap te bereiken is, vroeg de GroenLinksfractie een interpellatie in de gemeenteraad aan. Waarom heeft de gemeente nota bene het initiatief genomen voor een roltrap in plaats van een hellingbaan?

Omdat het door veel fietsers, bromfietsers en mensen met kinderwagens, als zeer belastend werd ervaren dat er in Prinsenbeek een nieuwe brug komt over het HSL-spoor en de A16 die alleen met een roltrap te bereiken is, vroeg de GroenLinksfractie een interpellatie in de gemeenteraad aan.

Waarom heeft de gemeente nota bene het initiatief genomen voor een roltrap in plaats van een hellingbaan; waarom is niet geluisterd naar de (naar onze mening volstrekt terechte) bezwaren die veel mensen uit Prinsenbeek tegen deze plannen hadden ingebracht? Een interpellatie moet een debat tussen partijen uitlokken. Het bleef van de kant van het collehe echter opvallend stil. Zo stil, dat je zou vermoeden dat we, en dus ook de bewoners van Prinsenbeek, eigenlijk gelijk hebben. Hieronder is het initiatiefverzoek, met de vragen die daarbij horen, weergegeven.

Aan de voorzitter van de raad van de gemeente Breda de heer mr C.J.G. Rutten

verzending per fax

Breda, 25 oktober 2002

verzoek om interpellatie ex artikel 40 RvO

Geachte voorzitter,

Hierbij verzoek ik u het onderwerp 'fiets- en voetgangersbrug Prinsenbeek' ter interpellatie op de agenda te zetten van de raadsvergadering van 31 oktober 2002.

De navolgende vragen zullen daarbij onder meer aan de orde worden gesteld.

  1. Waarom heeft wethouder Niederer in de raadsvergadering van 29 augustus 2002 nagelaten mede te delen - in antwoord op de daartoe gestelde vragen - dat de gemeente Breda het initiatief heeft genomen voor het realiseren van een roltrap in plaats van een hellingbaan?
  2. Waarom is het initiatief genomen voor een verbinding die oneigenlijk is voor het gebruik door transportmiddelen (fiets, bromfiets en kinderwagen), onveilig en in strijd met Europese richtlijnen (Richtlijn Machines 98/37/EG en NEN/EN 115)?
  3. Waarom is niet voorafgaande aan dit initiatief onderzoek en rapportage gevraagd van terzake deskundigen (liftinstituut en aanverwante instellingen) met betrekking tot de veiligheid van het gebruik van een roltrap ter plaatse door fietsers?
  4. Waarom is, toen na het aanvragen van de bouwvergunning bleek dat veel burgers goed gefundeerde bezwaren hadden tegen het realiseren van een brug zonder hellingbaan, niet alsnog besloten om een onafhankelijk onderzoek te doen uitvoeren naar de veiligheid van het gebruik van een roltrap ter plaatse door fietsers; waarom heeft wethouder Niederer op dit punt de door hem gedane toezegging (het aansturen op een risicoanalyse terzake) niet gestand gedaan?
  5. Waarom is niet besloten om de bouwaanvraag af te wijzen met een beroep op het Trac�esluit, dat immers uitgaat van een viaduct voor langzaam verkeer (dus ook voor fietsers en bromfietsers en mensen met kinderwagens!) op deze lokatie; waarom hebben wethouders Niederer en Arbouw op dit punt de raad onjuist ge�formeerd?
  6. Waarom heeft het college zelfs de advisering over deze kwestie van de politie niet afgewacht bij haar besluitvorming? (zoals blijkt uit BN/DeStem van 09-10-02).
  7. Een uitgangspunt van gemeentelijk beleid is dat zoveel mogelijk moet worden voorkomen dat de burgers benadeeld worden als gevolg van de komst van de HSL/verbrede A16; waarom is daarvan afgeweken ten nadele van de fietsers, bromfietsers en gebruikers van kinderwagens tussen Prinsenbeek en Breda?

Met vriendelijke groet, namens de fractie van GroenLinks,

Ben de Roos.