Breda is rood, knalrood. Niet qua politieke kleur, maar qua luchtverontreiniging. Kennelijk was dat de druppel die milieuwethouder Arbouw nodig had om te gaan werken aan een luchtkwaliteitsplan. GroenLinks keek met argusogen toe, maar werd uiteindelijk positief verrast.

Breda is rood, knalrood. Niet qua politieke kleur, maar qua luchtverontreiniging. Kennelijk was dat de druppel die milieuwethouder Arbouw nodig had om te gaan werken aan een luchtkwaliteitsplan. GroenLinks keek met argusogen toe, maar werd uiteindelijk positief verrast.

Breda is rood, knalrood. Niet qua politieke kleur, maar qua luchtverontreiniging. Kennelijk was dat de druppel die milieuwethouder Arbouw nodig had om te gaan werken aan een luchtkwaliteitsplan. GroenLinks keek met argusogen toe, maar werd uiteindelijk positief verrast.

In de maand mei moet de gemeente Breda bij de Provincie Noord-Brabant een Luchtkwaliteitsplan' hebben ingediend. Daar wordt momenteel keihard aan gewerkt en dat is ook nodig om aanspraak te kunnen blijven maken op de toegezegde subsidie van VROM (van bijna 3 miljoen!). Die subsidie is toegezegd om Breda in de gelegenheid te stellen de knelpunten voor met name stikstofdioxide op te lossen. Breda had begin 2004 keurig' melding gedaan van overschrijdingen van de bestaande normen.

Vervuiling van buiten
De eerste publiciteit over de aanpak in Breda in BN/De Stem gaf onze fractie grote reden tot bezorgdheid. De verantwoordelijke wethouder (Arbouw) gaf aan na te gaan denken' over de luchtkwaliteit in Breda. GroenLinks heeft hem toen meteen bestookt met vragen in de daarop volgende raadsvergadering. Grootste punt van zorg was toen: de vervuiling komt vooral van buiten (Antwerpen, Rijnmond, de zee etc.). Er werd letterlijk met geen enkel woord gerept over Breda zelf en haar eigen inbreng' in de problematiek, bijvoorbeeld door het grootschalige autoverkeer.

Notitie
Arbouw gaf vervolgens aan met een notitie over de aanpak van de Luchtkwaliteit in Breda te komen en dit te bespreken met de commissie VSM. Daaruit bleek dat hij de kritische vragen bijzonder goed had verwerkt. Vooral het door GroenLinks gesuggereerde contact met in en extern deskundigen, is goed aangepakt. Er zijn verschillende brainstormsessies geweest met een breed scala van betrokkenen, waaronder natuur- en milieuorganisaties, het Platform voor Duurzame Ontwikkeling, de Fietsersbond, de NHTV en tal van andere organisaties.

Autoverkeer
Het verkeer kwam daarbij wel degelijk uitgebreid aan de orde; Breda ligt ten slotte in een ruit van autosnelwegen (A16, A27 en A58) en ook de Noordelijke en Zuidelijke rondweg baren op lokaal niveau velen zorgen. Voeg daarbij het gegeven dat de automobiliteit in Breda boven gemiddeld is en we kunnen niet blijven wijzen naar anderen als het over luchtverontreiniging gaat. Zeker, Breda is vrij ongelukkig gesitueerd ten opzichte van Antwerpen, Rotterdam en de zee; maar daar kun je natuurlijk niet alles aan ophangen. En belangrijker nog: daar kunnen we als Breda niet corrigerend in optreden. Dat kunnen we wel in de richting van onze eigen vervuilende activiteiten.

Lijstjes
Daar zijn in de brainstormfase dan ook vele suggesties voor gedaan, waaruit straks een keuze gemaakt zal worden. Dan zullen ook de (financiële) haalbaarheid en de mate van gewenstheid een rol gaan spelen in de keuze voor de uiteindelijke aanpak. De opgestelde lijstjes hadden zowaar een hoog GroenLinks-verkiezingsprogramma- gehalte. Genoemd werden onder meer snelheidsverlaging (GroenLinks heeft voorgesteld om hierover direct al contact op te nemen met RWS), parkeerbeleid, Park&Ride, transferia, bevordering van alternatieven als fiets en OV, rijden op LPG, ketenmobiliteit, roetfilters, carpoolen etc. Het klonk allemaal zeer veelbelovend, nu de uitwerking nog.

Gevaar
Ingrijpen is absoluut noodzakelijk voor Breda, anders komen diverse stedelijke ontwikkelingen direct of indirect in gevaar. Te denken valt dan aan de Vinex-locaties Breda/NO-Teteringen, Breda Zuid-Oost/Bavel, de Heuvel en Via Breda. Maar ook de geplande verhuizing van voetbalclub JeKa naar de Landschappelijke Driehoek (bij St.Joost) komt in gevaar. Maar wat in feite veel belangrijker is: als we niets doen komt de gezondheid van ons allemaal in gevaar. Dat feit nu, wordt op dit moment nog maar door enkelen erkend;

Blijvende aandacht
De aanwezige deskundigen van TNO zeiden het zo: "De luchtverontreiniging is de laatste jaren niet wezenlijk anders c.q. slechter geworden, maar de regelgeving is veel strenger geworden." Eigenlijk dus gewoon een oproep in de trant van: "U kunt rustig (verder) gaan slapen." Onverstandig en onbegrijpelijk: kennelijk moeten er eerst mensen spontaan op straat in elkaar zakken. GroenLinks zal er dan ook voor zorgen dat het Luchtkwaliteitsplan op de agenda blijft en zal daarbij stevig inzetten.

Piet Hein Scheltens is fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad van Breda