Terwijl de bezoekersaantallen van museum De Beyerd teruglopen, heeft directeur Frank Tiesing plannen voor de realisatie van een Grafisch Museum in Breda. Binnen de fractie van GroenLinks zijn de meningen verdeeld. Is het een peperduur prestigieus plan voor de Bredase elite of een verrijking voor het culturele leven in Breda en Nederland? Twee opponenten uit de fractie geven hun mening.

Terwijl de bezoekersaantallen van museum De Beyerd teruglopen, heeft directeur Frank Tiesing plannen voor de realisatie van een Grafisch Museum in Breda. Binnen de fractie van GroenLinks zijn de meningen verdeeld. Is het een peperduur prestigieus plan voor de Bredase elite of een verrijking voor het culturele leven in Breda en Nederland? Twee opponenten uit de fractie geven hun mening.

Terwijl de bezoekersaantallen van museum De Beyerd teruglopen, heeft directeur Frank Tiesing plannen voor de realisatie van een Grafisch Museum in Breda. Binnen de fractie van GroenLinks zijn de meningen verdeeld. Is het een peperduur prestigieus plan voor de Bredase elite of een verrijking voor het culturele leven in Breda en Nederland? Twee opponenten uit de fractie geven hun mening.


Waarom wèl?

door Christ Crul

De gemeenteraad gaat binnenkort een principebesluit nemen of Breda wel of niet een museum voor grafische vormgeving gaat openen. In mijn mini-enquête onder vrienden en kennissen was de discussie over dit onderwerp over het algemeen nog niet doorgedrongen. Meestal reageerden zij met een wedervraag; waarom wèl, waarom niet? Na door mij wat meer geïnformeerd te zijn, waren zij noch voor, noch tegen de komst van een grafisch museum. De zaak leeft niet in Breda.

Rijkssubsidie
De museumzaak speelt al een aantal jaren. Door de mogelijkheid van subsidiëring door staatssecretaris Van der Ploeg is de kwestie in een stroomversnelling geraakt. Aan deze subsidietoekenning zit een raar lobby-luchtje. Van der Ploeg kreeg eerder de hele kunstwereld over zich heen door de koerswijziging in de subsidietoekenning. Deze koerswijziging vertaal ik zelf als een keuze dat de kunst meer naar het volk moet worden gebracht. De subsidiëring van het Grafisch Museum lijkt hiermee in strijd. De lobby Van der Ploeg (PvdA), Frank Tiesing (directeur Beyerd) en Josefine Verspaget (ex-Tweede Kamerlid PvdA) zou hierbij wel eens de doorslag hebben kunnen geven. Lobbyen wordt steeds belangrijker in de Nederlandse politiek, en daarmee gaan we naar Amerikaanse toestanden.

De informatie via een wervend stuk van het college van B & W, maakt duidelijk dat (in mijn woorden) voor het Grafisch Museum uitgegaan wordt van een hoog ambitieniveau. Het museum moet bestaande collecties in Nederland samenbrengen en exposeren. Het moet ook inspelen op nieuwe communicatie mogelijkheden zoals Internet. Dit totaal moet de grafische kunst op een hoger plan brengen. De doelgroepen van het museum zijn, naast het brede, belangstellende publiek dat geschat wordt op zo?n 40.000 per jaar, het onderwijs, de studenten en de beroepsgroep zelf.

Niet uniek
Zonder enige terughoudendheid wordt in de gegeven informatie naar voren gebracht dat het museum een unieke plaats in Nederland en Europa kan gaan innemen. Dat terwijl net over de Belgische grens in Kasterlee een gerenommeerd centrum voor grafische kunst is gevestigd in een mooi, karakteristiek koepelgebouw waar grafische kunstenaars in ateliers werkzaam zijn en waar ook exposities worden gehouden. Naast dit centrum 'Frans Masereel' zullen in Nederland en Europa nog meerdere musea op dit kunstgebied gevestigd zijn. Wat dat betreft is de van gemeentewege verstrekte informatie op zijn minst onvolledig.

Laten we al deze bijzaken buiten beschouwing, dan blijft nog de vraag open of het vestigen van een Grafisch Museum - met het gelijktijdig sluiten van De Beyerd als museum voor hedendaagse kunst - een goede keus is. Ik geef er de voorkeur aan de amateurs in de kunstsector meer te steunen. Een samenvoegen en saneren van het totale Bredase museumaanbod in het schitterende gebouw van het Bredaas Museum op de voormalige Chassé-kazerne zou voor Breda in cultureel opzicht van betekenis kunnen zijn.

Christ Crul maakt als commissielid/niet-raadslid deel uit van de fractie van GroenLinks

Waarom niet?

door Rian Remie

De Beyerd leidt als kleine kunsthal in de schaduw van zijn grote broer in Rotterdam een noodlijdend bestaan. De Beyerd beschikt niet over een eigen collectie en moet het dus hebben van tijdelijke tentoonstellingen, die helaas niet erg veel publiek trekken. Er moet jaarlijks veel geld van de gemeente bij.

Die tijdelijke tentoonstellingen zouden ook in het Bredaas Museum gehouden kunnen worden. Dat zou als leuke bijkomstigheid een hoger bezoekersaantal voor het Bredaas Museum kunnen opleveren. Bij opheffing van De Beyerd als kunsthal en het onderbrengen van tentoonstellingen in het Bredaas Museum slaan we dus twee vliegen in één klap.

Grafische traditie
Maar kan er dan een museum voor grafische vormgeving komen in De Beyerd? De musea op grafisch gebied die er al zijn hebben met het vakmanschap (drukkerijen e.d.) te maken. Er is in Nederland nog geen museum voor grafische vormgeving als kunstvorm, dus het zou een uniek museum zijn. Daarnaast hebben we natuurlijk in Breda de academie St. Joost, met een grafische opleiding. Breda heeft dus al een ?grafische traditie?. En de grafische branche is er een die in de nieuwe media een belangrijke plaats inneemt. Dat zou betekenen dat het museum zeer bij-de-tijdse tentoonstellingen kan laten zien. Niet alleen tentoonstellingen van ?oude? grafische kunst, maar ook tentoonstellingen met gebruikmaking van hedendaagse media. Dat zou wellicht ook een wat jonger publiek aanspreken.

Huisvesting
In de laatste informatiebijeenkomst had het er de schijn van dat de mensen die nu bezig zijn met het onderzoek naar de mogelijkheden van vestiging van een museum voor grafische vormgeving, een voorkeur hebben voor een geheel nieuw pand. Maar dat lijkt me wat teveel van het goede. De Beyerd is een prima locatie en het zou wellicht voor de Boschstraat een verrijking zijn als daar een 'museum' gevestigd zou zijn dat ook écht publiek trekt. Wellicht moet het ook niet een ?museum? heten maar iets anders. Daar valt over na te denken.

Rian Remie is raadslid voor GroenLinks in de gemeenteraad van Breda en heeft ondermeer zitting in de commissie Economische Zaken, Cultuur en Grondbeleid.