De parkeerdruk in en rond de Bredase binnenstad wordt steeds groter. In de jacht naar de gratis parkeerplaats bezet de binnenstadbezoeker de parkeerplaaten van bewoners. Om dat te voorkomen worden in steeds meer buurten parkeervergunningenzones ingevoerd. Alleen bewoners met zo'n vergunning mogen nog in hun eigen straat parkeren. Maar daar moeten ze wel geld voor op tafel leggen. Onredelijk, zo vindt fractievoorzitter Wim Schröder. Wat hem betreft moeten de parkeervergunningen voor bewoners gratis.
De parkeerdruk in en rond de Bredase binnenstad wordt steeds groter. In de jacht naar de gratis parkeerplaats bezet de binnenstadbezoeker de parkeerplaaten van bewoners. Om dat te voorkomen worden in steeds meer buurten parkeervergunningenzones ingevoerd. Alleen bewoners met zo'n vergunning mogen nog in hun eigen straat parkeren. Maar daar moeten ze wel geld voor op tafel leggen. Onredelijk, zo vindt fractievoorzitter Wim Schröder. Wat hem betreft moeten de parkeervergunningen voor bewoners gratis.
De parkeerdruk in en rond de Bredase binnenstad wordt steeds groter. In de jacht naar de gratis parkeerplaats bezet de binnenstadbezoeker de parkeerplaaten van bewoners. Om dat te voorkomen worden in steeds meer buurten parkeervergunningenzones ingevoerd. Alleen bewoners met zo'n vergunning mogen nog in hun eigen straat parkeren. Maar daar moeten ze wel geld voor op tafel leggen. Onredelijk, zo vindt fractievoorzitter Wim Schröder. Wat hem betreft moeten de parkeervergunningen voor bewoners gratis.
GroenLinks wil op korte termijn voorstellen ontwikkelen om anders om te gaan met parkeren in de binnenstad van Breda. De fractie constateert dat de parkeerdruk de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen, ondanks de ingebruikname van een aantal grote parkeergarages in en nabij het centrum van de stad. Het zoeken naar net die ene plek waar kosteloos geparkeerd kan worden zit kennelijk ingebakken in de natuur van de automobilist. Het gevolg is veel zoekverkeer en toename van de parkeerdruk in de woongebieden rondom het centrum. Bovendien wordt het vergunningengebied, de straten waar bewoners tegen betaling in de eigen buurt mogen parkeren, met de dag groter.
GroenLinks vindt dat niet terecht. Het parkeerprobleem is een probleem dat door achtereenvolgende colleges in het leven is geroepen vanuit de idee dat de binnenstad in het belang van de middenstad zo goed mogelijk met de auto moet kunnen worden genaderd. Automobiliteit naar de binnenstad wordt gestimuleerd in plaats van teruggedrongen. De parkeerdruk wordt dus veroorzaakt door factoren waar de bewoners van de binnenstad geen invloed op kunnen hebben. Het is dan ook onredelijk om deze bewoners te laten betalen voor een vergunning, daar waar de automobilist in bijvoorbeeld de Hoge Vught de auto gratis aan de openbare weg kwijt kan.
De afgelopen jaren is er veel gebouwd in de binnenstad van Breda. Er is dus ook een grote toename van senioren en gehandicapten, die extra afhankelijk zijn om hun auto dicht bij huis te kunnen parkeren. Ook al is het alleen maar vanuit oogpunt van sociale veiligheid.
Parkeervergunningen moeten wat GoenLinks betreft kosteloos aan de bewoners worden verstrekt. De handhaving dient te worden betaald uit de opbrengsten van de parkeergarages en de parkeermeters. De veroorzaker van het probleem draait voor de kosten op, en zo hoort het ook.
Wim Schröder is fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad.