Breda heeft de vluchtelingen in het hart gesloten.” College, hou de optie Boschpoort open”
GroenLinks heeft in de discussie over de opvang van asielzoekers in Breda steeds gepleit voor:

Bekijk het behoud van de Boschpoort als serieuze optie.
    Kleinschalige opvang van vluchtelingen heeft de voorkeur.
    Breda zou als gastvrije sociale stad “uit eigen beweging” meer dan de huidige 400 asielzoekers moeten opvangen.

Dit standpunt wordt door de overige fracties en het college niet gedeeld. Zij vinden dat Breda al genoeg doet, dat de Boschpoort dicht moet omdat dat "de afspraak" is en dat het belastingkantoor een prima optie is.

GroenLinks Breda voelt zich nu gesteund door het gisteren gepubliceerde Brabantse plan Opvang Vluchtelingen waarin de Commissaris van de Koning en burgemeesters van de veiligheidsregio’s de verplichte opvang van vluchtelingen per gemeente (taakstelling) in onderlinge afstemming op subregio-niveau voorstellen.

Onze burgemeester is verantwoordelijk voor een integraal plan van aanpak voor subregio “de Baronie”. Daarbij moeten in totaal 1087 extra asielzoekers worden opgevangen en ruim 900 statushouders een woning krijgen. Breda vangt nu 400 asielzoekers op en zou nog 438 asielzoekers moeten opvangen. Jammer dat Breda , als gastvrije stad, niet pro actief een aanbod heeft gedaan. Heel positief is dat het plan moet ook voorzien in de noodzakelijke bevordering van integratie, onderwijs, arbeid en integratie. Wij wensen de burgemeester veel succes en zullen hem zeker steunen.

GroenLinks vindt dat het belastingkantoor geen ideale plaats maar volgens het college is het belastingkantoor de enige optie voor vestiging van een AZC. Het zal dus niet meevallen om aanvullend nog een andere lokatie te vinden!
Laten we er dus voor zorgen dat er nu geen onomkeerbare besluiten worden genomen rondom de Boschpoort!