"Indrukwekkend en je leert Breda vanuit een heel andere hoek zien".
"Dat dit nodig is!" De andere kant van Breda.
"Waarom mag je geen eten meenemen in 't IJ? En wel alcohol en drugs?"
"Normaal gesproken maak ik geen contact met dak- en thuislozen; nu wel: dat ervaar ik als prettig".
"Je realiseert je heel duidelijk dat het geen eigen vrije keuze is om dak- en thuisloos te zijn."

ONTVANGST in het Annahuis

Op 11 december werd een groep GroenLinksers ontvangen in het Annahuis voor een korte inleiding op de straattour onder leiding van Peter, Jos, Mario en Miguel. Alle vier ( voormalig) dak- en thuisloze mannen.
De straattour is een kennismaking met het leven in Breda zoals dak- en thuislozen dat ervaren. Het weer werkt in ieder geval mee aan de beleving: het regent gedurende de wandeling en langzaam wordt het donker.

De wandeling duurt ongeveer 2,5 uur en voert langs plekken in Breda die belangrijk zijn voor dak- en thuislozen.
We lopen langs plekken waar je min of meer rustig kunt slapen omdat er een bankje is en je wordt beschermd door struiken. We drinken koffie op het stadskantoor. We lopen langs de doorstroomvoorziening 't IJ en verbazen ons erover dat je slechts via de gedoogzone, waar dealers drugs aanbieden, toegang hebt tot 't IJ.
We lopen langs het klooster in de Schorsmolenstraat waar je tot voor kort nog wel eens kon schuilen bij de Kapucijner paters. Ze zijn nu vertrokken uit het klooster; alweer een schuilplekje minder.

Onderweg krijgen we veel informatie van onze gidsen. Ze vertellen dat het aantal regels in Breda de laatste tijd juist groter is geworden; dat de doorstroom in 't IJ moeilijk loopt omdat er te weinig woningen beschikbaar zijn; dat je 7 nachten per week in 't IJ moet slapen om voor een bijstandsuitkering in aanmerking te komen (en je kunt dus niet bijvoorbeeld af en toe in het weekend bij je ouders slapen).

Om half 6 komen we weer aan bij het Annahuis waar we een lekker kopje koffie of thee krijgen. We praten nog wat na over hetgeen we gezien hebben.

Het was goed om een inkijkje te krijgen in het leven van dak- en thuislozen in Breda. Een hoop is goed geregeld, maar er blijken nog talloze zaken te zijn waar we als GroenLinks nog een keer goed naar willen kijken.