GroenLinks Breda wil kinderen die in armoede leven uit een sociaal en digitaal isolement halen door smartphones aan brugklassers te verstrekken.

In Den Haag start dit school jaar een proef met het verstrekken van smartphones aan brugklassers die in een gezin opgroeien waar armoede heerst. Omdat veel zaken zoals huiswerk, lesroosters en cijferlijsten via internet worden gecommuniceerd door scholen, wordt voor deze kinderen, als ze niet beschikken over een smartphone, een mogelijke leerachterstand gevreesd. Tevens kunnen deze kinderen in een sociaal isolement terecht komen, als ze niet via apps, online en mobiel met medeleerlingen kunnen communiceren. Ook sportclubs en andere buitenschoolse  activiteiten werken veel via internet en apps.

De Gemeente Den Haag, Stichting Leergeld Den Haag, T-Mobile en Samsung hebben nu samen een project opgestart om deze leerlingen een smartphone te verstrekken. Het project wordt van harte ondersteund door Staatssecretaris Klijnsma. GroenLinks Breda wil kinderen die in armoede leven uit een sociaal en digitaal isolement halen en heeft onderstaande vragen aan het college gesteld.