Twee maal per jaar zijn er in Breda bijzondere raadsvergaderingen. In het voorjaar wordt de Kadernota besproken, waarin de beleidsplannen voor het komende jaar worden uitgestippeld. In het najaar wordt de bijbehorende begroting vastgesteld. Samen vormen deze vergaderingen de Bredase variant van de 'Algemene Beschouwingen'.
Twee maal per jaar zijn er in Breda bijzondere raadsvergaderingen. In het voorjaar wordt de Kadernota besproken, waarin de beleidsplannen voor het komende jaar worden uitgestippeld. In het najaar wordt de bijbehorende begroting vastgesteld. Samen vormen deze vergaderingen de Bredase variant van de 'Algemene Beschouwingen'.
Twee maal per jaar zijn er in Breda bijzondere raadsvergaderingen. In het voorjaar wordt de Kadernota besproken, waarin de beleidsplannen voor het komende jaar worden uitgestippeld. In het najaar wordt de bijbehorende begroting vastgesteld. Samen vormen deze vergaderingen de Bredase variant van de 'Algemene Beschouwingen'.
door Selçuk Akinci
Zoals procedureel vastgelegd wordt de bespreking van stukken opgedeeld in twee termijnen, waarin de woordvoerders van de verschillende politieke partijen hun commentaar op de plannen kunnen geven. Na de eerste termijn volgt beantwoording van de vragen door de portefeuillehouders, waarna de fractiewoordvoerders in de tweede termijn hierop kunnen reageren. Ook hierop volgt beantwoording door de wethouders.
De vergaderingen van de Algemene Beschouwingen werden vroeger altijd verdeeld over twee avonden. De eerste termijn wordt op een dinsdag behandeld, de tweede termijn volgde de dag erna. De vergaderingen duurden toen ook vaak erg lang, door vaak verhitte debatten tussen de verschillende fracties. De laatste jaren blijkt echter, dat de Algemene Beschouwingen ook in één avond kunnen worden afgehandeld. Tekenend voor het gebrek aan inhoudelijk debat in de raad. 'een jaarlijks terugkerend ritueel dansje', noemde SP-raadslid Johan Kwisthout de bespreking van de Kadernota dan ook.
In de eerste termijn van Wim Schröder, die via deze pagina is terug te luisteren, refereert GroenLinks-fractievoorzitter Wim Schröder ook aan de gebrekkige bestuurscultuur in Breda. Hij verwijst hierbij naar de eerste termijn van CDA-fractievoorzitter André Adank, die hierin al opmerkte dat het aan debat in de raad helaas ontbrak. Een aardig debatje tussen twee van de weinige echte 'debaters' die de gemeenteraad nog kent, is het gevolg.
Om de eerste termijn van Wim Schröder goed te kunnen volgen, toch even een paar opmerkingen over de interrupties. De eerste is voor de rekening van PvdA-fractievoorzitter Henk Haarhuis. Onderwerp is het Onderwijskansenbeleid, dat in de raadsvergadering van 25 mei al aan de orde was gekomen. Toen werd door de raad besloten meer geld te besteden aan het wegwerken van achterstanden bij kinderen onder de zes jaar, ten koste van geld dat nu naar de oudere leeftijdsgroepen gaat. Een motie van GroenLinks om extra geld aan de jonge leeftijdscategorie te besteden, zodat er op de categorie kinderen ouder dan zes jaar niet gekort hoefde te worden, werd alom als sympathiek betiteld maar haalde desondanks geen raadsmeerderheid. Het debat tussen Haarhuis en Schröder refereert hieraan.
Een tweede interruptie is van de zijde van CDA-fractievoorzitter Adank en gaat over het al eerder genoemde gebrek aan debat in de raad. Ook de derde interruptie kwam van zijn kant. Hierbij ging het over de Artikel 19-procedure, die twee maanden terug in de raadsvergadering werd behandeld. Het voert hier te ver om de gebeurtenissen van die bewuste raadsvergadering te behandelen. Ik verwijs danook naar een drietal andere artikelen in Lichtsignalen, te weten 'Oppositie Breda staat buitenspel', 'Discussiëren mag - als de coalitie dat wil' (beide verschenen in Dagblad BN/DeStem op 31 maart jl.) en 'Het conflict, de raad en het artikel' een gedetailleerde uitleg van de situatie door GroenLinks-raadslid Ben de Roos. De artikelen worden via de links geopend in een apart scherm.
De vierde interruptie komt wederom van de kant van PvdA-er Henk Haarhuis. Het onderwerp is de plaatsing van camera's in de binnenstad. Uiteraard een doorn in het oog van GroenLinks. Camera's kunnen immers niet ingrijpen als er iets gebeurt, werken niet preventief maar verplaatsen hooguit de problematiek. Daarnaast is GroenLinks van mening dat het uitgaansgeweld in Breda verre van extreem is en het best in de hand gehouden kan worden met behulp van politie-agenten. Ook CDA-er Adank mengt zich in dit debat.
Meteen daarna komt de enkele dagen eerder door de raad vastgestelde aanpassing van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) aan de orde. In de nieuwe APV wordt politie-beambten o.a. de mogelijkheid gegeven mensen bestuurlijk op te houden, d.w.z. arresteren zonder dat de arrestanten daadwerkelijk iets verkeerds gedaan hebben, een soort 'preventieve' arrestatie dus. Na een bestuurlijke ophouding kan een arrestant nog twaalf uur worden vastgehouden. Wederom tegen het zere been van GroenLinks. In de raadsvergadering van 25 mei jl., toen de aanpassingen door een meerderheid van de raad werden goedgekeurd, debatteerden Schröder en Joep Taks (VVD) al met elkaar over dit onderwerp. Aan de orde kwam toen het bezoek van Beatrix aan Breda op Koninginnedag 1981. Ook toen werden mensen in leren jacks 'preventief' opgepakt. De politie vreesde voor rellen. Taks vroeg zich in dat debat af of er zich toen wellicht geestverwanten van GroenLinks onder de arrestanten bevonden. Schröder komt hierop terug.
De eerste termijn van Wim Schröder is te beluisteren via streaming audio, d.w.z. dat het bestand niet eerst 'binnengehaald' hoeft te worden, maar direct is te beluisteren. Daarvoor is wel een Realplayer nodig. Indien U daarover niet beschikt kan deze gratis binnengehaald worden via www.real.com
Luister naar de bijdrage van Wim Schröder »Lees via deze link de kadernota 2001 »