De woonvisie van wethouder Schoenmakers kent een ongelukkige ontstaansgeschiedenis. Een eerste versie van het document werd door de commissie unaniem van tafel geveegd. Een geheel opgepimpte tweede versie is al een heel stuk steviger, maar kan nog steeds op scherpe kritiek rekenen van met name PvdA en GroenLinks. GroenLinks verzocht de wethouder met klem om een addendum voor het jaar 2011 te schrijven, zodat toekomstige colleges wèl de voldoende tijd hebben om een gedegen eigen woonvisie te schrijven.

De woonvisie van wethouder Schoenmakers kent een ongelukkige ontstaansgeschiedenis. Een eerste versie van het document werd door de commissie unaniem van tafel geveegd. Een geheel opgepimpte tweede versie is al een heel stuk steviger, maar kan nog steeds op scherpe kritiek rekenen van met name PvdA en GroenLinks. GroenLinks verzocht de wethouder met klem om een addendum voor het jaar 2011 te schrijven, zodat toekomstige colleges wèl de voldoende tijd hebben om een gedegen eigen woonvisie te schrijven.

De woonvisie van wethouder Schoenmakers kent een ongelukkige ontstaansgeschiedenis. Een eerste versie van het document werd door de commissie unaniem van tafel geveegd. Een geheel opgepimpte tweede versie is al een heel stuk steviger, maar kan nog steeds op scherpe kritiek rekenen van met name PvdA en GroenLinks.
 
door Selcuk Akinci

De woonvisie is een weerslag van het beleid dat dit college tot 2010 op het gebied van volkshuisvesting wil voeren. Alleen daarom al is de flinke vertraging die is opgelopen hoogst ongelukkig. GroenLinks verzocht de wethouder dan ook met klem om een addendum voor het jaar 2011 te schrijven, zodat toekomstige colleges wèl de voldoende tijd hebben om een gedegen eigen woonvisie te schrijven.
 
Opmerkelijk
Met de inhoud van de woonvisie is iets opmerkelijks aan de hand. Er staat namelijk precies in wat er gebouwd gaat worden voor elke inkomenscategorie. En we weten ook precies hoeveel er gesloopt gaan worden. Het enige dat we niet weten, is hoeveel van die te slopen huizen uit sociale woningen bestaat en hoeveel ervan dure koopwoningen zijn. En dan mis je de belangrijkste hoeveelheid informatie: namelijk wat je aan het eind van de periode per saldo nu hebt bijgebouwd voor de doelgroep mensen met een bescheiden inkomen.

Cijfers
Op uitdrukkelijk aandringen van GroenLinks kwam de wethouder voor de raadsbehandeling alsnog met uitsluitsel. Van de vijfduizend nieuw te bouwen sociale woningen is 2.800 ter vervanging van sloop uit de zelfde categorie. De facto worden dus slechts 2.200 sociale woningen toegevoegd op een totale toevoeging van 12.200 woningen. Een netto aandeel van slechts 18 procent: een groot verschil ten opzichte van de 30% die in het programaccoord was afgesproken. Onaanvaardbaar, zeiden zowel GroenLinks als de PvdA.

Extra maatregelen
Overigens moet daar wel aan toegevoegd worden dat naast het bouwen ook andere middelen worden ingezet, zoals het opkopen van middeldure woningen die vervolgens aan de goedkope voorraad toegevoegd worden. Welke effecten dergelijke constructies op de woningmarkt zullen hebben, is nog onduidelijk. Daarover zal bij de eerstvolgende woonmonitor meer duidelijkheid ontstaan.

Studentenhuisvesting
Overigens geldt hetzelfde ook voor studentenhuisvesting. Enerzijds wordt de komende periode een flinke inhaalslag gemaakt met de bouw van nieuwe studentenwoningen. Daar zijn zelfs afspraken over gemaakt met onderwijsinstellingen. Anderzijds is de inhaalslag onvoldoende fors om alle achterstanden daarmee weg te werken. Er wordt echter telkens verwezen naar de afspraken met het veld: "wij zijn het eens geworden, dus het komt goed". Het nogmaals uitrekenen van toekomstige tekorten op basis van de eigen gegevens van de wethouder maakt kennelijk weinig indruk.

Bevolkingscijfers
Er is nog iets opmerkelijks aan de hand. De woonvisie geeft ook een prognose over de bevolkingsopbouw. Breda, nu 170.000 inwoners met een gemiddelde bezetting van 2,3 mensen per huishouden, heeft straks in 2020 een populatie van 185.000 met een gezinssamenstelling van 2,1. Dat zou dus betekenen dat we in 2020 88.000 woningen nodig hebben. We hebben nu ongeveer 74.000 woningen en aangezien we tot 2020 netto maximaal 12.800 woningen gaan bijbouwen, hebben we dan een tekort van minstens 1.800 woningen.
 
Rekensommetjes
Dat kan drie dingen betekenen: ofwel hebben we in 2020 helemaal geen 185.000 inwoners, ofwel hebben we in de tussenliggende periode meer gebouwd dan 15.000 of misschien slopen we wel minder huizen. Het zou natuurlijk ook kunnen betekenen dat de woonvisie niet deugt en we simpelweg te weinig bouwen. „Geen zorgen”, antwoordde wethouder Schoenmakers, „de meeste rekensommetjes kloppen niet.” Toen begon ik me pas echt zorgen te maken.

Selcuk Akinci is fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad van Breda