De gemeente Breda wil een stukje Bavel bij Breda trekken. Het gaat om het stukje Bavel bij nieuw-Wolfslaar, waar nu een nieuwe woonwijk wordt gebouwd. Een snelweg en een geluidswal scheidt 'west-Bavel' van de dorpskern, en dus kan het maar net zo goed Breda gaan heten, dacht het stadsbestuur. Foutje: de inwoners denken er heel anders over.
De gemeente Breda wil een stukje Bavel bij Breda trekken. Het gaat om het stukje Bavel bij nieuw-Wolfslaar, waar nu een nieuwe woonwijk wordt gebouwd. Een snelweg en een geluidswal scheidt 'west-Bavel' van de dorpskern, en dus kan het maar net zo goed Breda gaan heten, dacht het stadsbestuur. Foutje: de inwoners denken er heel anders over.
De gemeente Breda wil een stukje Bavel bij Breda trekken. Het gaat om het stukje Bavel bij nieuw-Wolfslaar, waar nu een nieuwe woonwijk wordt gebouwd. Een snelweg en een geluidswal scheidt 'west-Bavel' van de dorpskern, en dus kan het maar net zo goed Breda gaan heten, dacht het stadsbestuur. Foutje: de inwoners denken er heel anders over.
Met verbazing hebben wij kennis genomen van de voorgenomen grenswijziging tussen de stad Breda en het dorp Bavel. Door het stukje Bavel aan de Bredase kant' van de A27 bij Breda te trekken, zou de door het college voorgestelde nieuwe grens beter aansluiten bij de werkelijkheid. Immers, door de barrière die wordt opgeworpen door de snelweg en de geluidswal zou het betwiste gebied Bavel-west' toch al geen binding meer hebben met Bavel, zo redeneert het college. Als gevolg van de voorgestelde grenswijziging zouden ook de telefoonnummers veranderen. En om het helemaal mooi te maken zouden er ook nog enkele straatnamen worden veranderd.
Na de annexatie van Bavel, de tegen de wil van de inwoners van Bavel gebouwde geluidswal en de nooit door de raad goedgekeurde verplaatsing van het plaatsnaambord is dit opnieuw een klap voor de inwoners van Bavel. Het lijkt erop dat het college willens en wetens de gevoelens van de inwoners van Bavel wilt kwetsen. Behalve de hierboven geschetste logica is er in onze ogen geen enkele praktische reden aan te voeren het gebied ten westen van de A27 bij Breda te trekken. En aangezien de inwoners van Bavel, ook die ten westen van de A27 een sterke binding met hun dorp hebben, zou hun gevoel hier duidelijk moeten prevaleren boven de logica van het stadsbestuur.
Straatnamen zijn vaak historisch gegroeid. Zij zijn mede dragers van de dorpshistorie van Bavel. Inwoners van het betwiste gebied hebben een binding met hun dorp. Jean Jacques Rousseau had bedacht dat de inwoners van een gebied het onvervreemdbare recht hebben te kiezen bij welke eenheid zij wensen te behoren, dan wel om zelfstandig te worden. Wij gaan ervan uit dat dit ook voor de inwoners van west-Bavel' geldt.
Daarom heeft GroenLinks aan het college gevraagd welke practische argumenten er zijn om deze grenswijziging door te voeren. Volgens ons zijn die er namelijk niet. Ook hebben we gevraagd de enquête, die nog gehouden gaat worden onder (een deel van) de inwoners van Bavel, bindend te verklaren. Oftewel: als Bavel Bavel wil blijven, dan blijft het ook Bavel. Wij wachten het antwoord van het College af.