GroenLinks Breda wil volle kracht vooruit om het fietsen in Breda te verbeteren. Ook het huidige college heeft in commissie- en raadsvergaderingen gesproken over het beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers. We zijn blij met deze keuzes en zien volop kansen en uitdagingen, maar naar ons idee blijven deze te vaak en te lang liggen. Eén zo’n voorbeeld van een gemiste kans is de het fietsen vanaf de Markendaalseweg / Karnemelkstraat langs de Prinsenkade naar de Tramsingel.

Raadslid Merijn Scheifes: "Nadat je met gevaar voor eigen leven de kruising met de Markendaalse/Karnemelkstraat bent overgestoken, rijden auto’s en stadsbussen op de (nieuwe) Prinsenkade je de vouwen uit je broek. Auto's rijden vaak te hard, er is weinig ruimte om te passeren - waardoor fietsers in de knel komen en bij dubbel parkeren ontstaan acuut gevaarlijke situaties." Commissielid Jetze van der Ham: "Misschien dat het in ongevallencijfers niet de meest onveilige plek is. Het is in ieder geval absoluut geen fijne plek om te fietsen en het voelt erg onveilig. Ook de optie om langs de andere kant van de Haven te fietsen is door het vele verkeer naar de parkeergarage Barones en tot ver na de zomer de volle terrassen aan de Haven geen handige route voor fietsers." GroenLinks denkt dat dit beter kan en vraagt zich af of de 30km-inrichting klopt en heeft daarom het college om maatregelen gevraagd. Lees hieronder de art. 41 vragen