Breda heeft in 2001 een ambitieus openbaar vervoerplan vastgesteld. Ook het verkeersplan, dat in meerdere fasen wordt vastgesteld en uitgevoerd, biedt mogelijkheden voor een leefbaarder stad, vindt Ben de Roos.

Breda heeft in 2001 een ambitieus openbaar vervoerplan vastgesteld. Ook het verkeersplan, dat in meerdere fasen wordt vastgesteld en uitgevoerd, biedt mogelijkheden voor een leefbaarder stad, vindt Ben de Roos.

Breda heeft in 2001 een ambitieus openbaar vervoerplan vastgesteld. Ook het verkeersplan, dat in meerdere fasen wordt vastgesteld en uitgevoerd, biedt mogelijkheden voor een leefbaarder stad, vindt Ben de Roos.

door Ben de Roos

Dat is noodzakelijk, gelet op het feit dat Breda autostad is bij uitstek: meer dan in andere steden wordt, ook voor de ritten over afstanden van minder dan 7 kilometer, de auto gebruikt, in plaats van andere vervoersmiddeleb als de bus of de fiets. Dit leidt tot meer verkeersoverlast, verkeersonveiligheid en parkeeroverlast.

Fiets
De genoemde plannen voorzagen in hogere frequenties van buslijnen en betere haltes (waar de reiziger bijvoorbeeld ook zijn fiets kan stallen). Ook zou er werk gemaakt worden van uitbreiding en verbetering van het fietspadennetwerk en het verbeteren van stallingsmogelijkheden voor de fiets. In het verkeersplan waren voorts aanzetten gegeven voor parkeer en pendel en transferpunten: plaatsen aan de rand van de stad waar de automobilist de auto kan parkeren, en vervolgens met hoogfrequente busverbindingen naar de binnenstad kan reizen.

Black spots
In december 2002 kwam een voorstel van B&W in de gemeenteraad over hoe het geld voor verkeersmaatregelen in 2003 besteed zou moeten worden. Daaruit bleek dat de uitvoering van de plannen in 2003 grotendeels achterwege blijft. Sterker nog: het bestaande beleid zou zelfs worden verslechterd. Zo zijn de afgelopen jaren steeds twee black spots' (gevaarlijke kruispunten of weggedeelten) weggewerkt; voor 2003 was voorgesteld om dat te beperkten tot één black spot.

Het aanwezige budget, toch al aan de krappe kant, zou anders moeten worden besteed: met name is voor 2003 geld uitgetrokken voor vervanging van verkeerslichten in de stad. Jacques Niederer, de verantwoordelijke wethouder, liet duidelijk blijken dat hij op deze manier prioriteit legt bij de doorstroming van het (auto-)verkeer. Dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid weigerde hij te erkennen. Gelukkig vond een meerderheid van de gemeenteraad het niet acceptabel om minder dan twee black spots in 2003 aan te pakken. Een verdergaand voorstel van GroenLinks, om in twee jaar tijd alle black spots weg te werken haalde helaas geen meerderheid.

Park en pendel
De meeste andere beleidsvoornemens met betrekking tot verkeer en vervoer die de veiligheid en leefbaarheid van de stad zouden verbeteren, zijn op de lange baan geschoven. Parkeer en pendel, al jarenlang door GroenLinks bepleit, zal voorlopig niet doorgaan, afgezien van de bestaande pendelregeling tijdens evenementen als het Jazzfestival. Voor uitbreiding en verbetering van het fietspadennetwerk is geen geld, afgezien van de fraaie fietsverbinding tussen Breda en Etten-Leur, die overigens grotendeels met geld van de provincie wordt gefinancierd. Het verbeteren van bushaltes, in Tilburg bijvoorbeeld wel voortvarend aangepakt, gebeurt in Breda maar mondjesmaat: er komt volgend jaar slechts één sterhalte.

O.V.-authoriteit
Triest dieptepunt is dat het college van B&W er nu al van uitgaat, in afwijking van de openbaar vervoernota, dat de gemeente Breda vanaf 2004 de zeggenschap over het Openbaar Vervoer in Breda zal kwijtraken aan de provincie: Breda is dan geen openbaar vervoerautoriteit' meer. Het laat zich raden wat er dan terecht zal komen van alle eerder voorgenomen stimuleringsmaatregelen voor busgebruik in de stad, gelet op de rijksbezuinigingen op het openbaar vervoer.

En zo zijn wij terug bij af: Breda blijft autostad. Wethouder Niederer heeft zich ontpopt als de pleitbezorger van het autovervoer in de stad, ten koste van het langzaam verkeer en het openbaar vervoer. De trend in het rijksbeleid: meer geld voor asfalt en minder voor openbaar vervoer, wordt door ex-kamerlid Niederer op gemeenteniveau vertaald. En de meerderheid in de gemeenteraad kijkt ernaar en doet er niets aan, ondanks de door de raad aangenomen verkeer- en vervoersplannen.

Ben de Roos is gemeenteraadslid in Breda namens GroenLinks en heeft in zijn portefeuille onder meer verkeer en vervoer.