Er moeten nieuwe maatregelen komen om de overlast van verkeerd geparkeerde en verweesde fietsen rondom het NS-station in Breda weg te nemen. Dat vragen de fracties van GroenLinks en D66 in een brief aan het college. Aanleiding voor de vragen zijn een recent incident, waarbij een blinde buspassagier bij het uitstappen letterlijk over de verkeerd geparkeerde fietsen struikelde. Busmaatschappij Veolia had aangegeven het nauwelijks nog verantwoord te vinden om haar passagiers op het Stationsplein uit te laten stappen. GroenLinks en D66 vragen van het college om nieuwe maatregelen, waaronder extra openbare stallingsplaatsen.

In een aan het college gerichte brief stelde de Bredase afdeling van de fietsersbond vorige week de overlast als gevolg van verkeerd gestalde fietsen en weesfietsen nabij het NS-station in Breda aan de orde. In de brief constateert de fietsersbond dat het aantal stallingen de afgelopen jaren is uitgebreid en dat ook twee maal per jaar een schoonmaakactie wordt gehouden, waarbij telkens zo’n 700 niet geclaimde fietsen worden verwijderd.

Hardnekkig
Dedondanks is er nog altijd - en wellicht zelfs in toenemende mate - sprake is van een tekort aan stallingsplaatsen, met als gevolg verkeerd gestalde fietsen. Ook het probleem van achtergebleven fietswrakken is ondanks de schoonmaakacties hardnekkig.

Ongeluk
De reden voor de fietsersbond om dit onderwerp nu aan de orde te stellen, is de publiciteit rondom een blinde man die onlangs bij het uitstappen bij de bushalte letterlijk over de fietsen struikelde en ten val kwam. Als gevolg daarvan heeft busmaatschappij Veolia via de pers aangegeven het nauwelijks verantwoord te vinden om de haltes op het Stationsplein nog langer als uitstaphaltes te gebruiken.

Structurele maatregelen
Zowel de brief van de fietsersbond als de opstelling van Veolia zijn voor ons duidelijke signalen dat de huidige maatregelen niet meer volstaan. Met de fietsersbond zijn wij van mening dat het tijd wordt voor een meer structurele oplossing van de stallingsproblematiek rondom het station. We roepen het college dan ook op om samen met NS en Veolia, maar zeker ook gebruik makend van de kennis van de fietsersbond op dit punt, tot maatregelen te komen die de huidige chaos rond het fietsparkeren nabij het station weer beheersbaar maken. Wij denken daarbij ook aan het realiseren van extra stallingsplaatsen, zoals door Uw college ook toegezegd bij de herinvoering van het betaald fietsparkeren in de bewaakte stallingen.