Fietsers in Breda voelen zich vaak tweederangsburgers. Dat krijgen wij althans regelmatig te horen. En de eerlijkheid gebiedt: die ervaring hebben wij zelf helaas ook. Dat blijkt ook uit de cijfers. Breda scoort slecht op het gebied van de korte en middellange fietsverplaatsingen. Er is in Breda nog een wereld te veroveren. In deze brochure zet GroenLinks de grootste fietsproblemen van Breda op een rijtje.

Fietsers in Breda voelen zich vaak tweederangsburgers. Dat krijgen wij althans regelmatig te horen. En de eerlijkheid gebiedt: die ervaring hebben wij zelf helaas ook. Zeker in vergelijking met andere steden zoals Tilburg, Groningen en Nijmegen. Er wordt best veel gedaan, maar niet genoeg. Het vervelende van de afgelopen jaren is dat er wèl veel hele mooie plannen zijn voor fietsers, die helaas echter allemaal op de lange baan geschoven worden.

Er is minder geld te besteden en de fiets heeft voor dit college slechts een lage prioriteit. Fietsenstallingen: geen ontwikkelingen, zeker niet bij het station; Havenstalling weg en geen alternatief; Noordelijke Rondweg: letterlijk ruim baan voor de auto en lange wachttijden voor overstekende fietsers. De geplande ongelijkvloerse kruisingen zijn maar weer eens uitgesteld. Dit is helaas de teneur in Breda.

Dat blijkt ook uit de cijfers. Breda scoort slecht op het gebied van de korte en middellange fietsverplaatsingen. Dan moet je dus nagaan waar dat aan ligt! Wachttijden? Gebrek aan fietsenstallingen? Teveel diefstal? Waarin schuilt het verschil met vergelijkbare steden. Er is in Breda nog een wereld te veroveren. In deze brochure zet GroenLinks de grootste fietsproblemen van Breda op een rijtje.

Piet Hein Scheltens
fractievoorziter GroenLinks Breda