De plannen rond de spoorzone, met name de herinrichting van het stationskwartier, is vlak voor het zomerreces besproken in commissie en gemeenteraad. Het Masterplan Centraal Breda', dat de uitgangspunten voor het nieuw te ontwikkelen stationskwartier bevat, is uiteindelijk door een grote meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. GroenLinks heeft ook ingestemd. Ben de Roos licht toe.

De plannen rond de spoorzone, met name de herinrichting van het stationskwartier, is vlak voor het zomerreces besproken in commissie en gemeenteraad. Het Masterplan Centraal Breda', dat de uitgangspunten voor het nieuw te ontwikkelen stationskwartier bevat, is uiteindelijk door een grote meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. GroenLinks heeft ook ingestemd. Ben de Roos licht toe.

De plannen rond de spoorzone, met name de herinrichting van het stationskwartier, is vlak voor het zomerreces besproken in commissie en gemeenteraad. Het Masterplan Centraal Breda', dat de uitgangspunten voor het nieuw te ontwikkelen stationskwartier bevat, is uiteindelijk door een grote meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. GroenLinks heeft ook ingestemd. Ben de Roos licht toe.

Het huidige stationskwartier ziet er treurig uit. Het station zelf is een toonbeeld van reiziger-onvriendelijke inrichting en biedt vaak een desolate aanblik. Mensen voelen zich er vaak onveilig. Voor de fietser wordt onvoldoende gezorgd, gezien de onprettige fietsroute naar het station en de te krappe stallingsmogelijkheden.

Nieuw station
Door de komst van de HSL en het feit dat Breda daarop wordt aangesloten via een shuttle-verbinding komt er veel rijksgeld beschikbaar om dat lelijke en niet erg functionele station op te knappen. Zo komen er extra perrons voor de trein en voor de bussen, komt er een goede doorgang voor langzaam verkeer tussen de Belcrum en de zuidkant van het station (ter hoogte van de Willemstraat). Het stationsgebouw krijgt smoel, door op bepaalde plekken fors in de hoogte te bouwen. Er komt een groot aantal bewaakte en onbewaakte fietsenstallingen onder het station, zowel aan de noord- als aan de zuidkant. Een mix van functies' in de nieuwbouw van het stationsgebied moet uiteindelijk leiden tot woningen, kantoren en (winkel-) voorzieningen, waardoor de stationsomgeving levendiger en hopelijk sociaal veiliger zal worden.

Verkeersdruk
Naast kansen zijn er ook bedreigingen: naar de mening van GroenLinks is de verkeersontsluiting niet goed geregeld. Te verwachten is een forse toename van openbaar vervoerreizigers en bezoekers van andere functies in dit gebied (kantoren bijvoorbeeld). Een deel van deze groep zal per auto komen en de aan- en afvoerroutes (Noordelijke Rondweg, Belcrumweg en Terheijdenseweg) nog zwaarder belasten dan nu al het geval is. Ook de komst van weer een parkeergarage in het centrum van de stad (vermoedelijk aan de noordkant van het station) zal meer autoverkeer aantrekken.

Leefbaarheid
Dat gaat allemaal ten koste van de leefbaarheid van het stationsgebied. GroenLinks had daarom een motie ingediend gericht op het onderzoeken van de mogelijkheden voor Parkeer- en Pendel, om de te verkeersdruk in dit gebied te verminderen. Hoewel steeds meer fracties sympathiek lijken te staan tegen Parkeren en Pendel (ook de PvdA), kreeg deze motie geen meerderheid in de raad.

Rijkssubsidie
Al met al vonden wij toch dat het Masterplan zoveel meerwaarde voor de stad heeft dat het onze steun verdient. Hoe gaat het nu verder? Met het Masterplan als uitgangspunt is de gemeente Breda gaan onderhandelen met de ministeries die zich met de ontwikkeling van de HSL-stations bezighouden. Er is echter te weinig geld om alle ambitieuze plannen van steden als Rotterdam, Utrecht, Arnhem en dus ook Breda te kunnen betalen. Het rijk heeft inmiddels verklaart 18 miljoen Euro beschikbaar te stellen, en de provincie 10 miljoen. De provincie liet daarbij weten dat de onrendabele top' - naar verluidt 5 miljoen - door het rijk gefinancierd zou moeten worden. Hoewel mager, heeft Wethouder Niederer van Ruimtelijke Ontwikkeling, gezegd met dit bedrag voorlopig uit de voeten te kunnen.

Ben de Roos is raadslid voor GroenLinks in Breda en heeft in zijn portefeuille onder meer Stedelijke Ontwikkeling.