Sinds een half jaar heeft GroenLinks Breda een nieuwe voorzitter. Na drie ledenvergaderingen en enkele andere activiteiten vanuit het bestuur is het hoog tijd om de nieuwe voorzitter ook eens voor de nieuwsbrief aan de tand te voelen.
Sinds een half jaar heeft GroenLinks Breda een nieuwe voorzitter. Na drie ledenvergaderingen en enkele andere activiteiten vanuit het bestuur is het hoog tijd om de nieuwe voorzitter ook eens voor de nieuwsbrief aan de tand te voelen.
GroenLinks-afdelingsvoorzitter Peter Bakker:
'Parkeerregime in het Ginneken dringend gewenst'
Sinds een half jaar heeft GroenLinks Breda een nieuwe voorzitter. Na drie ledenvergaderingen en enkele andere activiteiten vanuit het bestuur is het hoog tijd om de nieuwe voorzitter ook eens voor de nieuwsbrief aan de tand te voelen.
Peter is geboren in Alphen aan de Rijn en na een studie verkeerskunde en sociologie in Tilburg heeft hij zich gevestigd in Amsterdam. Werkzaam als beleidsmedewerker Openbaar Vervoer en Taxi bij de adviesdienst verkeer en vervoer van Rijkswaterstaat met als standplaats Rotterdam bedroeg de reistijd twee uur. Met zijn gezin heeft Peter domicilie gezocht in de nabijheid van zijn werk en hij kwam in Breda uit. Een kleine vijf jaar woont hij nu in het Ginneken.
Waarom ben je lid geworden van GroenLinks?
Zeker toen ik bij Rijkswaterstaat kwam werken lag een lidmaatschap van GroenLinks niet voor de hand. De laatste jaren is daar wel verandering in gekomen. Voor mij gaat het om verder kijken dan je neus lang is. De waarden die GroenLinks uitdraagt spreken mij aan, met name waar het gaat om het behoud van het cultuurlandschap. Ik ben pas lid geworden in de jaren '90 dus met de voorlopers van GroenLinks heb ik niets van doen.
Wat is je oordeel over de afdeling Breda?
Wat mij opvalt is dat er mensen al heel lang lid zijn met hun geschiedenis. Die leden houden elkaar kritisch in de gaten. Kritisch en scherp zijn op elkaar is nuttig maar dat moet geen negatieve energie opleveren. Onder de leden zit best veel deskundigheid. Die moet worden aangewend. Lidmaatschap van het bestuur is meer werk dan ik dacht. Als lid dacht ik: Ga eens wat organiseren in plaats van steeds met je eigen problemen bezig zijn.' Vanuit de activiteiten voor het Rondje Breda' ben ik actief geworden in het bestuur. Voor iedereen is de activiteit voor GroenLinks een bijzaak, naast je eigen reguliere werk. Dit geldt ook voor de raadsleden. Voor mij zou het inkomen uit de raad betekenen dat ik daar anderhalve dag aan kan besteden. Daar kan je dus eigenlijk geen goed raadswerk voor doen. De raad controleert wel de gemeente. De gemeente krijgt steeds meer rijkstaken op het bordje geschoven en moet dus wel goed gecontroleerd worden. Dit is werk voor professionals. Dualisme leidt ertoe dat een wethouder minder binding heeft met zijn partij. Het lijkt wel een semi-ambtenaar te worden. Voor de raad betekent dit meer nadruk op controle. Het werk voor de raad is door het dualisme niet minder geworden.
Hoe is de relatie met de fractie?
Het bestuur stelt zich niet ten doel alle fractievergaderingen bij te wonen. Er is wel intensief contact met de fractie in werkgroepen en bijvoorbeeld de voorbereiding voor het verkiezingsprogramma. Verder ziet het bestuur voor zichzelf een rol weggelegd in het faciliteren van activiteiten als discussieavonden.
Wat valt je in Breda op als relatieve nieuwkomer, waar zou GroenLinks meer aandacht aan moeten besteden? Breda heeft een heel mooie oude binnenstad maar doet daar weinig mee. Enorme parkeerterreinen ontsieren het stadsbeeld. Fietsroutes liggen er op sommige stukken wel maar zijn in het centrum niet af.. In het Ginneken moet verkeerstechnisch ingegrepen worden. De duivelsbrug moet dicht om daarmee de sluiproute vanuit Ypelaar en Ulvenhout naar de A16 af te sluiten. Om de capaciteit van de zuidelijke rondweg te vergroten moet het stuk bij het stoplicht verbreed worden naar twee rijbanen. In het Ginneken zelf is de parkeerdruk zo groot dat ik soms amper de voordeur uitkom omdat daar een auto geparkeerd staat. Een parkeervergunningenstelsel kan hier een oplossing bieden. Wellicht moeten enkele straten geheel worden gesloten voor autoverkeer. Met name bij de basisschool in de Dillenburgstraat is de situatie verkeerstechnisch hopeloos. Verder is er veel aandacht nodig voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Er komt een groot taakveld op de gemeente af waar ook GroenLinks aandacht aan zal moeten gaan besteden.