De discussie rond langverwachte structuurvisie 2020 bevindt zich in de afsluitende fase. Voorafgaande aan de definitieve besluitvorming op 20 december heeft al een opiniërende raadsvergadering plaatsgevonden en is een politieke markt over het onderwerp gehouden. De fractie liet zich daarnaast bijstaan door een werkgroep vanuit de leden, die de structuurvisie van kritische kanttekeningen voorzag. Op drie punten wil GroenLinks de structuurvisie aanscherpen.
De discussie rond langverwachte structuurvisie 2020 bevindt zich in de afsluitende fase. Voorafgaande aan de definitieve besluitvorming op 20 december heeft al een opiniërende raadsvergadering plaatsgevonden en is een politieke markt over het onderwerp gehouden. De fractie liet zich daarnaast bijstaan door een werkgroep vanuit de leden, die de structuurvisie van kritische kanttekeningen voorzag. Op drie punten wil GroenLinks de structuurvisie aanscherpen.
De discussie rond langverwachte structuurvisie 2020 bevindt zich in de afsluitende fase. Voorafgaande aan de definitieve besluitvorming op 20 december heeft al een opiniërende raadsvergadering plaatsgevonden en is een politieke markt over het onderwerp gehouden. De fractie liet zich daarnaast bijstaan door een werkgroep vanuit de leden, die de structuurvisie van kritische kanttekeningen voorzag.
De werkgroep concludeert dat de structuurvisie niet een volstrekt nieuwe visie op de toekomst van de stad is, maar grotendeels een opsomming van projecten en plannen die nu al op de stad afkomen. GroenLinks zette daar in de raadsvergadering van 15 november een eigen visie tegenover van een stad waarin het ecologische, sociale en economische welzijn meer met elkaar in evenwicht zijn. De werkgroep benoemde met de fractie een aantal speerpunten waarop de structuurvisie aangepast zou moeten worden om het meer in de door GroenLinks gewenste richting te sturen.
Groeicijfers
In de structuurvisie wordt uitgegaan van een groei naar 185.000 inwoners en 110.000 arbeidsplaatsen in 2020. Dit ligt boven de regionale prognoses van de Universiteit van Maastricht en de VROM-raad. Het gevaar bestaat dat door die hoge prognoses te veel zoeklocaties worden gezocht. Breda moet meer investeren in herstructurering van verpauperde bedrijventerreinen, zodat nieuwe bedrijven op bestaande locaties gehuisvest kunnen worden.
Groene mal
Zeer goed nieuws in de structuurvisie is dat de Rith gespaard wordt en dat er ook sprake is van een groene mal rond Breda. Alleen is er nog geen zekerheid dat de groene ambities ook werkelijk uitgevoerd kunnen gaan worden. Daarom heeft de fractie gepleit om de groene ontwikkelingen dezelfde status te geven als de woningbouw en de bedrijventerreinen door deze ontwikkelingen in het planningskader op te nemen en op de programmakaart in te tekenen.
Hoogbouw
De Structuurvisie maakt op diverse plaatsen hoogbouw mogelijk. In Breda-west wordt gedacht aan drie torens tot 140 meter hoog. In het verkiezings-programma heeft GroenLinks zich uitgesproken voor compact bouwen en de fractie is dus zeker geen tegenstander van hoogbouw. Wel zal de fractie, zeker als het gaat om locaties in of op de rand van het buitengebied, plannen kritisch toetsen aan stedebouwkundige inpassing, beeldkwaliteit en verkeerseffecten.
Mobiliteit
De ambitie voor een duurzame mobiliteit komt in de structuurvisie maar matig uit de verf. Voor het opvangen van de toenemende verkeersstromen en de verbetering van de luchtkwaliteit zou het nu al nodig zijn transferia in te richten en het zou een gemiste kans zijn als Breda zich niet zou inzetten voor een station Bavel-Dorst en het doortrekken van de HOV-verbinding richting Bavel. Hoewel Breda een voor-zichtig begin wil maken met Park & Pendel, staat hierover niets concreets in de Structuurvisie.
Binnenstad
Om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken heeft de fractie ervoor gepleit de nieuwe Mark als een stromende rivier in de structuurvisie op te nemen, zodat het project ook een ecologische waarde heeft en een bijdrage kan leveren voor de retentiecapaciteit van water in de binnenstad.
Tijdens het opiniërende debat leek er wel draagvlak voor onze speerpunten in de raad te bestaan. De fractie op die punten amendementen voorbereiden om de structuurvisie op die punten nog verder te verbeteren.
Sietzke Schokker is raadslid voor GroenLinks