Al jarenlang bepleit GroenLinks landelijk, lokaal en in de provincie voor de aanleg van een spoorlijn tussen Breda en Utrecht. Een aangenomen kamermotie van GroenLinks Kamerlid Rosenmöller is echter nooit uitgevoerd. Nu lijkt er voor het eerst weer hoop voor deze langgekosterde lijn.

'Breda-Utrecht: De vergeten corridor.' Deze wat mysterieuze titel stond boven een publicatie die op 27 maart werd gepresenteerd door projectontwikkelaar BAM en adviesbureau Goudappel Coffeng over een aan te leggen spoorlijn langs de A27, van Breda naar Utrecht. Samen met collega-wethouders van Utrecht, Vianen, Oosterhout en Gorinchem en vertegenwoordigers van de provincies, Verkeer en Waterstaat en Prorail kreeg ik als Bredase wethouder verkeer een interessante studie voorgetoverd over de onvermoede kansen van deze spoorlijn. Hij zou evenveel reizigers trekken als de Intercity tussen Den Bosch en Utrecht en ruim twee maal zoveel als de drukbezette lijn tussen Breda en Tilburg! Voor minder dan 2 miljard een bijdrage aan bereikbaarheid, milieu en gebiedsontwikkeling, dus waarom niet?

Draagvlak
Het bijzondere aan dit verhaal was allereerst dat nog geen 10 jaar geleden een uitvoerige studie deze spoorlijn volledig dood had verklaard: nauwelijks vervoerwaarde, concurrent voor andere railverbindingen, onoplosbare infrastructurele knelpunten, zo zei netbeheerder Pro-Rail. Het milieu was toen nog niet echt een factor die meespeelde en de files waren nog niet zo groot. Er is dus wel iets veranderd in die korte tijd waardoor er nu meer draagvlak zou kunnen zijn.

Provincie
Een ander interessant fenomeen is dat het initiatief nu van een aantal private partijen afkomstig is terwijl het in het verleden de politiek in de regio was die het voortouw nam. Ik herinner me nog dat ik in 1988 als statenlid voor (Groen)LinksBrabant een motie over deze spoorlijn heb ingediend die zelfs werd overgenomen door de hele staten, inclusief het college van GS bij monde van Jan de Geus, portefeuillehouder verkeer van de provincie. En toen stonden er nergens aannemers, vastgoedpartijen of adviesbureaus op de stoep om ons te helpen.

Vanzelfsprekend
Er zullen nog veel vragen beantwoord moeten worden voor de spoorlijn ooit werkelijkheid kan worden maar voorlopig lijkt dit een uiterst gunstig moment om deze vergeten corridor weer op de politieke agenda te zetten. Terwijl de Merwedebrug al enkele jaren volgens de ANWB het grootste fileknelpunt is, Minister Eurlings volop inzet op meer en beter openbaar vervoer, een Milieueffectrapport wordt opgesteld over de verbreding van de A27, de milieuproblemen weer een rol spelen in de politieke afwegingen en de mobiliteit van de reizigers zowel regionaal als (inter)nationaal onstuitbaar blijft groeien, is zo'n spoorlijn niet meer dan vanzelfsprekend.

Vergeten
Het traject Breda-Utrecht is naast de afsluitdijk de enige corridor in ons land waar wel een autosnelweg ligt, maar geen spoorlijn. Samen met de ontwikkelmogelijkheden die dit voor alle tussenliggende steden biedt meer dan genoeg reden om ervoor aan de slag te gaan. Hier ligt een aardige uitdaging voor GroenLinks, ook in Breda.

Wilbert Willems is wethouder van cultuur, verkeer en milieu in Breda namens GroenLinks.