De stadsvisie en het stedelijk ontwikkelingsprogramma GSB zijn gebracht als fase, of momentopname, in een reeks 'inventarisaties' van de bestaande situatie in Breda en de gewenste situatie in Breda.

De stadsvisie en het stedelijk ontwikkelingsprogramma GSB zijn gebracht als fase, of momentopname, in een reeks 'inventarisaties' van de bestaande situatie in Breda en de gewenste situatie in Breda.

De stadsvisie en het stedelijk ontwikkelingsprogramma GSB zijn gebracht als fase, of momentopname, in een reeks 'inventarisaties' van de bestaande situatie in Breda en de gewenste situatie in Breda.

Natuurlijk gaat het hier om het voldoen aan de voorwaarden die het rijk stelt voor verkrijging van de subsidies in het kader van het Grote Sted en Beleid. Voor 1 november 1999 moeten de benodigde stukken toegezonden zijn aan de minister van GSB.

Vandaar ook de 'glossy' lay-out: het gaat met name om de presentatie van al langer bestaande plannen. Vandaar ook het uiterlijk en de inhoud van een wervende reclame-brochure en de holle leuzen, zoals:

"onze belangrijkste gezamenlijke ambitie is ambitieus te zijn".

De nota's moeten nog door de gemeenteraad goedgekeurd worden, maar we moeten niet de illusie hebben dat hier nog veel aan te sleutelen valt: het gaat om het binnenhalen van veel subsidiegeld, en de stukken daarvoor moeten tijdig en ongeschonden naar Den Haag worden gstuurd.

Jammer dat de geleverde inspraak in het zogeheten 'koffertjes-traject' (de meerjarenvisie) niet is meegenomen in de nu verschenen nota's: de inspraak is met veel tam-tam bevorderd; maar wat er mee is gedaan blijkt niet uit de stukken. De nota van commentaar is onlangs (12 oktober jl.) vastgesteld, toen de stadsvisie en het stedelijk ontwikkelingsprogramma al lang klaar waren. De suggestie dat er een groot maatschappelijk draagvlak was verkregen voor deze plannen is dus onterecht.

Het taalgebruik van de stadsvisie suggereert vaak meer dan dat er is: voorbeeld is de term 'integraal'; zo is te vinden op pagina 43:

"de integraliteit van de aanpak bestaat dan uit het gezamenlijk opstellen van doelen en prioriteiten en het opzetten van een geïntegreerd ontwikkelingsproject."

De inhoud van de nota's bevat weinig nieuws. Het gaat meer om het zodanig rangschikken van het al bestaande beleid en de bestaande plannen, dat ze overeenkomen met de indelingen die de minister van het Grote Steden Beleid voorschrijft. Aldus wordt veel in herhalingen vervallen. Veel nobele beleidsvoornemens, zoals het opwaarderen van wijkwerkterreinen, vindt men op zeer veel plekken in de nota's terug. Uitwerking ontbreekt.

Wat naar de mening van GroenLinks echt onvoldoende is uitgewerkt is de 'sociale component'. Dit terwijl de onderzoeksgegevens uitwijzen dat Breda een relatief hoog armoedeniveau kent en er een forse achterstandsproblematiek is die zich vooral concentreert in bepaalde wijken. Het sociale beleid zou een van de pijlers moeten zijn van de stadsvisie. Op dit punt heeft de gemeente vorig jaar al forse kritiek gekregen van de commissie die de Bredase plannen kwam beoordelen (visitatiecommissie). Er is sprake van een onvoldoende heldere aanpak; er is onvoldoende visie op de problematiek van de mensen met lagere opleiding en de 'drop-outs'; wat te doen met de mensen die niet aan betaald werk geholpen kunnen worden, ondanks de hoogconjunctuur. De rol van het onderwijs daarbij is onderbelicht.

Breda verkoopt zich als 'stad met karakter'. Een van de reacties op de stadsvisie stelt terecht dat het ware karakter van binnen zit, zowel in de mens, als in de stad als personificatie van de mens. Binnen in de stad zit de zorg van de stad voor zijn bewoners, en dan natuurlijk vooral voor de sociaal zwakkeren.

De stadsvisie moet nader uitgewerkt worden in ontwikkelingsprogramma's. Het is te hopen dat daarin alsnog een betere visie en uitwerking komen te staan als het gaat om de sociale problematiek.