GroenLinkse motie “Breda beste stagegemeente" aangenomen in samengevoegde motie "Integrale visie op de ambtelijke organisatie: werk en stage” bij behandeling van de voorjaarsnota.

Met de motie “Breda beste stagegemeente" roept GroenLinks het college op om te bevorderen dat binnen de gemeentelijke organisatie een structureel integraal stagebeleid wordt ontwikkeld zodat optimaal stagiaires van verschillende niveaus en richtingen kunnen worden begeleid. Continuïteit en kwaliteit zijn hierbij voorwaarde.

Daarnaast roept GroenLinks het college op om dit goede voorbeeld actief te stimuleren bij partners en verbonden partijen. Breda laat hiermee een hoge betrokkenheid zien bij het beroepsonderwijs door als gemeentelijke organisatie daadwerkelijk zelf te investeren in de toekomst van jongeren door kwalitatief goede stages aan te bieden.   De motie is samengevoegd met een motie van D66 over het ontwikkelen van een integrale visie op de ambtelijke organisatie van de toekomst. Beide moties versterken elkaar. "Integrale visie op de ambtelijke organisatie: werk en stage”.   Breda heeft goed opgeleide mensen nodig om te voorzien in de benodigde vakmensen voor de arbeidsmarkt nu en in de toekomst. Het beroepsonderwijs draagt zorg voor opleidingen die goed aansluiten bij de vraag in de arbeidsmarkt. Samenwerking en afstemming tussen arbeidsmarkt en beroepsonderwijs leidt tot beter opgeleide mensen.   Een afgeronde beroepsopleiding in een van de kansrijke beroepen biedt de grootste kans op werk en een zelfstandig inkomen biedt de grootste kans op volwaardige deelname aan de samenleving. Breda heeft de ambitie om meer jongeren te laten participeren door werk en/of opleiding waardoor ze zijn voorbereid op de arbeidsmarkt.   In Breda hebben we een breed aanbod aan scholen voor beroepsonderwijs op het niveau van VMBO, MBO en HBO. Gemeenschappelijke factor binnen het beroepsonderwijs is dat de kwaliteit van het onderwijs staat of valt bij een goede samenwerking met het (lokale) bedrijfsleven en andere organisaties. Daarnaast is het van cruciaal belang dat er voldoende mogelijkheden zijn op praktijkervaring op te doen. Binnen het VMBO in de vorm van snuffelstages; binnen het HBO in de vorm van traineeships en het opzetten en uitvoeren van specifieke projecten en binnen het MBO zijn stages onlosmakelijk onderdeel van de opleiding waarbij men alle kerntaken binnen een beroep leert uitvoeren in de beroepspraktijk.   Voldoende aanbod van kwalitatief goede stageplaatsen is noodzakelijk om goed beroepsonderwijs te kunnen waarborgen. Het bieden van stageplaatsen is een verantwoordelijkheid voor alle organisaties in Breda; vooral de gemeentelijke organisatie kan hierin een voortrekkersrol spelen.   Daarnaast zet de gemeentelijke organisatie Breda in op verbetering van de strategische personeelsplanning; de gemiddelde leeftijd wordt steeds hoger door een jarenlange vacaturestop waardoor de instroom van jongeren is verstoord. Het opleiden van stagiaires kan een instrument zijn binnen de personeelsplanning en vormt binnen de organisatie een toekomstgerichte investering. Het is daarbij van belang dat er stagebeleid wordt ontwikkeld dat bestuurlijk draagvlak heeft op directie- en collegeniveau en verankerd wordt in het HR beleid.   In dit stagebeleid worden afspraken gemaakt over aantallen stagiairs per niveau en per afdeling waardoor de continuïteit en de diversiteit van de instroom van jongeren wordt geborgd. Uiteraard moet ook de kwaliteit van de begeleiding worden geborgd .   GroenLinks Breda verwacht dat het te ontwikkelen stagebeleid zal leiden tot ruimere kansen voor jongeren en meer, goed praktisch opgeleide, beroepskrachten voor de arbeidsmarkt.