GroenLinks was tijdens de laatste raadsvergadering voor het reces onaangenaam verrast. Het COA heeft laten weten te heroverwegen of men het belastingkantoor in gebruik neemt als AZC. Op 22 oktober sluit de Boschpoort als AZC.
Het is dus waarschijnlijk dat vanaf die datum helemaal geen vluchtelingen meer worden opgevangen in Breda. Volgens wethouder Arbouw (VVD) is er geen probleem. “Wij hebben als gemeente een aanbod gedaan, de Boschpoort gaat dicht; dat is de afspraak en het aantal bewoners wordt 'uitgefaseerd'”.  Dat laatste betekent dat er geen nieuwe mensen meer worden opgevangen vanaf heden. GroenLinks vindt dat een gastvrije stad als Breda onwaardig.

GroenLinks diende samen met het CDA en Breda ’97 een motie in om het college op te roepen alle mogelijkheden te benutten om de Boschpoort als AZC open te houden zolang er geen realistisch alternatief beschikbaar is. De mensen die nu in het AZC wonen moeten in ieder geval niet nog een keer extra verhuizen, vinden wij.

De motie haalde het niet. De VVD, PvdA, SP en D66 stemden tegen. Wij vragen ons als GroenLinks wederom af wat deze partijen verstaan onder 'een gastvrije stad' en onder 'de verantwoordelijkheid nemen voor de opvang van vluchtelingen'.

GroenLinks Uitgangspunten
Staat pal voor de opvang van vluchtelingen
Breda moet zelf verantwoordelijkheid pakken
Opvang in de Boschpoort moet open bliven