De wethouder is van plan om de sociale werkvoorziening te laten samensmelten met het zogeheten Werkgeversservicepunt op het stadskantoor van de Gemeente. Dit heeft voor nogal wat onrust gezorgd onder de medewerkers van de sociale werkvoorziening. GroenLinks Breda maakt zich grote zorgen om dit plan.

De mensen waar het hier om gaat moeten de aandacht krijgen die nodig is. En de binnen de sociale werkvoorziening opgebouwde expertise is hard nodig om mensen met een arbeidshandicap binnen de Participatiewet meer naar werk te begeleiden.

Er is ook geen enkel alternatief onderzocht. Het fuseren van de sociale werkvoorziening met naburige gemeenten biedt bijvoorbeeld veel meer kansen om de opgebouwde expertise en een veilige werkomgeving te behouden. Veel andere gemeenten zijn juist een ‘werkbedrijf’ voor de participatiewet aan het opbouwen. Breda had dat al, maar breekt het nu af tot een uitvoeringspoot van het werkgeversservicepunt op het stadskantoor.

Heel veel is nog onduidelijk. In eerdere gesprekken met wethouder Adank kregen we te vaak te horen: “dat moet nog verder worden uitgewerkt.” De financiële onderbouwing dat met de gekozen oplossing in de toekomst dat tekort wordt ingelopen, ontbreekt. Er zou in het geheel geen sprake zijn van frictiekosten (eenmalige personeelskosten door bv. een fusie), terwijl er wel personeel “overschiet” bij deze fusie.  

In de discussie over het waarom van deze fusie, raakte de wethouder op een gegeven moment ook echt de bodem van de argumentatie: “omdat het nou eenmaal in het bestuursakkoord staat”. Niet de mensen, en de effectiviteit in het bereiken van de te halen maatschappelijke doelen staan voorop, maar uitsluitend het in te lopen cijfermatige tekort staat voorop. Doordat er geen instroom meer is in de SW (deze is wettelijk beëindigd in 2015) ontstaat er een financieel probleem van zekere omvang. En vervolgens wordt er naar het oplossen van dat tekort toegeredeneerd, zonder naar mensen en maatschappelijke effecten te kijken, en zonder alternatieven te schetsen.

Verder staat er ook nog een wijziging van de Participatiewet op de landelijke politieke agenda, dus blijft de vraag bestaan: waarom per se nú deze ingrijpende veranderingen?

Door een zo weinig onderbouwd en uitgewerkt plan te presenteren, ontstaat een heleboel onrust bij een kwetsbare doelgroep. Dat was te merken aan de publieke tribune, die zat regelmatig vol met medewerkers van de sociale werkvoorziening.

Naast deze kritische noten heeft GroenLinks de wethouder ook een aantal wensen en bedenkingen meegegeven:

  • Kijk integraal naar de ontwikkelingen op het gebied van de participatiewet, onder andere  naar de sociale ontwikkelbedrijven die andere gemeenten nu inrichten.

  • Zijn de jobcoaches van het werkgeversservicepunt wel voldoende in staat om deze mensen die nu in het doelgroepenregister staan te begeleiden naar een baan in het bedrijfsleven?

  • Bedenk wat de gevolgen zijn voor het personeel: welke rechtspositie en garanties wilt u hen geven?

  • Haak aan bij wat er bij andere gemeenten gebeurt en zoek de samenwerking met bijvoorbeeld andere SW-bedrijven in West-Brabant en VNO-NCW.

  • Maak een gedegen onderbouwd plan waar onderzoek en een houdbare visie voor de toekomst ten grondslag ligt.

  • Laat de gemeenteraad aangehaakt blijven bij toekomstige ontwikkelingen.

  • En wellicht het meest belangrijk: praat en beslis mét de mensen van ATEA, praat en beslis niet alleen óver hen!

GroenLinks Breda gaat duidelijk niet akkoord met het plan zoals het voorligt. Het betreft een voorstel dat in het geheel niet is onderbouwd door onderzoek, feiten of cijfers