Afgelopen raadsvergadering is de jaarrekening van de gemeente Breda vastgesteld. In de jaarrekening legt het college van burgemeester en wethouders verantwoording af over de uitvoering van het beleid en het financiële resultaat over het afgelopen jaar.

GroenLinks Breda vindt dat er veel werk is verzet en we op de goede weg zijn. Lees hieronder de bijdrage van onze fractievoorzitter Jos Koniuszek.

Voorzitter, we bespreken vandaag het jaarverslag van de gemeente Breda van 2014, incl de jaarrekening. Laten we niet vergeten dat het hier niet alleen over een financieel document gaat, maar dat we ook terugkijken naar de resultaten die geboekt zijn .

Wat hebben we met en voor Breda bereikt, en is dat wat we wilden?

Een bloemlezing uit de gebeurtenissen van 2014:

• Een nieuw college, met een voor Breda unieke samenstelling
  • Een nieuwe burgemeester,
  • Een nieuwe korpschef,
  • De gemeentesecretaris gestopt
  • Een tijdelijke vestiging van een AZC in het centrum van de stad. We lieten ons van onze meest gastvrije en sociale kant zien.
  • Een grote inspanning van ambtenaren, college, raad en partijen uit de stad om de decentralisaties van de zorg op tijd geregeld te hebben, ondanks getreuzel en onzekerheid vanuit Den Haag,
  • De doordecentralisatie van het onderwijs is definitief vormgegeven, een voorbeeld voor vele Nederlandse gemeenten,
  • Start gemaakt met een nieuwe cultuurvisie, vooral voor en door de stad,
  • De opening van de noordkant van het station en de opening van de OV Terminal en de fietsenstalling aan de Belcrumkant .
  • Er is een overeenkomst getekend met Amphia voor de bouw van een nieuw ultramodern ziekenhuis, belangrijk voor de regio en verder, maar vooral belangrijk voor de inwoners van Breda, die op deze manier gegarandeerd zijn van de beste zorg op korte afstand,
  • Er is een bodemmasterplan gemaakt, en op dat gebied loopt Breda ook landelijk weer voorop. Alles wat er in de Bredase bodem gebeurt wordt in samenhang bekeken: leidingen, aardwarmte, schaliegas, drinkwater, verontreinigingen en ga zo maar door.
  • De bouw van de windturbines op Hazeldonk is gestart. Een deel van de opbrengst gaat naar de klimaatreserve, van waaruit weer nieuwe initiatieven kunnen worden ondersteund die onze stad een stap dichter bij onze klimaatdoelstelling gaan brengen. 3 turbines zijn gefinancierd met geld van de inwoners van de stad, die op deze manier laten merken dat zij het belangrijk vinden dat we anders met energie en grondstoffen omgaan. Waar iedereen bang was voor concurrentie tussen Hazeldonk en de Zonneweide bleek het tegendeel het geval. Beide projecten gaan van start.
  • Jammer dat (buiten onze schuld) de electrische stadsbussen nog niet gerealiseerd zijn, maar deze wethouder kennende zal hij er alles aan doen om dit alsnog links- of rechtsom voor elkaar te krijgen.
  • Stichting Markdal realiseert samen met de Provincie en de gemeente  100 hectaren EHS, van levensbelang voor de biodiversiteit in en rond Breda en in Brabant en België, voor de gezondheid van onze huidige en toekomstige inwoners. Het verhoogt tevens de aantrekkingskracht van ons mooie buitengebied voor bezoekers en toeristen. In de Rith worden de eerste voorzichtige stappen gezet om te kijken of dit model ook daar zou kunnen werken.

Voorzitter, wij horen lovende geluiden uit de stad over de aanpak van deze coalitie en de benaderbaarheid van de collegeleden en wij merken dat de verandering van de maatschappij die ondergronds al behoorlijk begon te broeien, langzamerhand uitgroeit tot een uitslaande brand.
We merken bijvoorbeeld Bij de discussie rondom de winkelcentra, die zojuist gevoerd is, dat veel raadsleden nog erg hechten aan regels en kaders, i.p.v,. het vertrouwen geven aan ondernemers en inwoners. Laten zij zelf zaken invullen die in hun belang zijn. Wij houiden een beetje ons hart vast voor de discussie rondom Breda begroot, die we binnenkort met elkaar hebben.

We zitten in een spannende tijd en kijken dus het liefst vooruit, we zijn wat GroenLinks betreft op de goede weg, maar we zijn er nog lang niet.

Voorzitter, zoals in de commissie al gemeld onderschrijven wij de adviezen uit het preadvies de werkgroep cyclische producten en zijn wij akkoord met de resultaatbestemming zoals voorgesteld door het college.