Of het nu over de Vinex-lokatie Breda Noord-Oost/Teteringen gaat of over de de uitbreidingsplannen bij Bavel en Breda-Oost, in beide gevallen draait het probleem uiteindelijk om een schier onoplosbare verkeerssituatie.

Of het nu over de Vinex-lokatie Breda Noord-Oost/Teteringen gaat of over de de uitbreidingsplannen bij Bavel en Breda-Oost, in beide gevallen draait het probleem uiteindelijk om een schier onoplosbare verkeerssituatie.

Of het nu over de Vinex-lokatie Breda Noord-Oost/Teteringen gaat of over de de uitbreidingsplannen bij Bavel en Breda-Oost, in beide gevallen draait het probleem uiteindelijk om een schier onoplosbare verkeerssituatie.

In Teteringen concentreert het probleem zich rond de Oosterhoutseweg. Uit een groot aantal verkeersvarianten is via een zogenoemde trechtervisie gekomen tot een zestal varianten, waarover in het Teteringse overigens op geen enkele manier consensus kon worden bereikt. Of het nu ging om een rondweg aan de westkant, of juist een aan de oostkant, altijd meldde zich wel een grote groep omwonenden die díe oplossing niet zag zitten.

Oosterhoutseweg
De nu gekozen oplossing bestaat uit een reconstructie van de Oosterhoutseweg, waar sterk verbeterde fietsvoorzieningen worden aangelegd en belemmeringen worden opgeworpen voor het doorgaand autoverkeer tussen Breda en Oosterhout. Tegelijkertijd wordt een busbaan ingepast die gaat dienen voor de Hoogwaardig Openbaar Vervoersverbinding (HOV) tussen Oosterhout, Breda en Etten-Leur. De kruising van de Oosterhoutseweg en de noordelijke rondweg wordt ongelijkvloers.

Rijksweg
Verkeer tussen Breda en Oosterhout moet voortaan rijden via de A27. Nu kun je dat wel willen en ook aanmoedigen, onder meer door het verbeteren van de noordelijk rondweg ter plaatse, maar het is zeer twijfelachtig of automobilisten straks ook inderdaad massaal de rijksweg gaan gebruiken. Tijdens de reconstructie van de Oosterhoutseweg zal het aantal gebruikers wellicht afnemen, maar de kans is groot dat na het einde van de werkzaamheden ook het doorgaand verkeer de Oosterhout-seweg weer opzoekt.

Verkeersdruk
Op dat moment vreest GroenLinks een onacceptabele groei van het autoverkeer. De gemeente stelt dat er dan nog noodmaatregelen klaar liggen, waaronder zelfs de door GroenLinks-fractie al jarenlang bepleitte oplossing van de knip' in de Oosterhoutseweg. GroenLinks vreest echter nog steeds dat alleen het enorme aantal nieuwe woningen (nog steeds bijna 2900) voor Teteringen al simpelweg een te grote verkeersbelasting met zich meebrengt.

Lage Vuchtpolder
Het meest recente geluid uit Teterin-gen komt van 'Teteringen Bos en Water'. Deze groepering bepleit de aanleg van een weg door de Lage Vughtpolder, zoals zij stellen met veel groen en waterpartijen omzoomd'. Dit geluid kan in Teteringen op veel steun rekenen. De Oosterhoutseweg kan op die manier worden ontzien en verdere tweedeling van het dorp wordt voorkomen. Ook deze variant is in enigszins aangepaste vorm aan de orde geweest bij de MER en al in een vroeg stadium afgevallen als mogelijke optie.

Geen optie
GroenLinks vindt dat de Lage Vuchtpolder moet worden ontzien. Ook al leg je er veel groen en waterpartijen bij aan: een weg door de Lage Vuchtpolder is voor GroenLinks niet bespreekbaar.

Bavel
Bij Bavel gaat het om vergelijkbare problemen. Daar spreekt men van de bouw van 700 woningen bij Bavel Zuid Oost, maar ook over een bedrijventerrein van maar liefst 90 hectare en ook nog eens over een evenementencomplex op de Bavelse Berg. GroenLinks is, overigens net als dorpsraad van Bavel, geen tegenstander van de geplande woningen, maar ziet niets in een dergelijk groot bedrijventerrein. Wat betreft het evenementencomplex is Breda inmiddels terug bij af, nu de onderhandelingen met het consortium zijn afgeketst.

Evenemententerrein
GroenLinks staat nog altijd op het standpunt er geen gemeentelijk geld in de ontwikkeling van het complex gestoken mag worden. In Bavel klinkt ondertussen de roep om een rondweg steeds harder. GroenLinks laat een ander geluid horen: een pleidooi voor de gelijktijdige ontwikkeling van het groen-blauwe raamwerk, niet alleen in woorden, maar ook in financiële daden.

Piet Hein Scheltens is voorzitter van de fractie GroenLinks in de Bredase gemeenteraad en heeft onder meer zitting in de commissie Stedelijke Ontwikkeling, Verkeer en Vervoer