Nu de Westtangent op 21 december opengesteld is voor doorgaand verkeer verwachten bewoners van Westerpark dat hun gezondheid nog meer belast zal worden met verkeersgeluid en slechte lucht.

Nu de Westtangent op 21 december opengesteld is voor doorgaand verkeer verwachten bewoners van Westerpark dat hun gezondheid nog meer belast zal worden met verkeersgeluid en slechte lucht.

Nu de Westtangent op 21 december opengesteld is voor doorgaand verkeer verwachten bewoners van Westerpark dat hun gezondheid nog meer belast zal worden met verkeersgeluid en slechte lucht.

door Sietzke Schokker

 

De woonwijken aan de westkant van de stad hadden al voor de opening van de Westtangent flinke overlast door de verbreding van de A16 en de sterk toegenomen logistieke bedrijvigheid. De normen voor fijnstof werden de laatste jaren al ruimschoots overschreden en het achtergrondgeluid van alle bedrijvigheid en verkeer nam ieder jaar toe.

Luchtkwaliteit
Doordat nu de Westerparklaan via de Westangent aangesloten is op de noordelijke en zuidelijke rondweg vrezen de bewoners dat de weg veel nieuw verkeer aan gaat trekken, zeker als de weg ook voor doorgaand vrachtverkeer geopend wordt. Met alle gevolgen voor de geluidsoverlast en de luchtkwaliteit van dien. Terwijl het maar de vraag is of elders in de stad verbetering van de luchtkwaliteit gerealiseerd wordt.

Milieuwijk
De wijk Westerpark werd tien jaar geleden gepresenteerd als een voorbeeldwijk waar rekening werd gehouden met het milieu. De woningen zijn gebouwd met milieuvriendelijke materialen, er is veel aandacht besteed aan duurzame energie en ook in de woonomgeving is veel gebruik gemaakt van natuurlijke materialen. Bij het ontwerp van de wijk gingen de bewoners er van uit dat de Westerparklaan een ontsluitingsweg voor de wijk zou worden. Pas bij de uitvoering van de reconstructie HSL/A16 kwam het tracé van de oude A16 in beeld om als randweg om Princenhage een verbinding met de Ettensebaan tot stand te brengen. Zo ontstond een doorgaande ring.

Vrachtverkeer
Op dit moment is de weg nog niet geopend voor doorgaand vrachtverkeer. Diverse belangengroeperingen hebben bezwaar gemaakt tegen het voornemen van de gemeente de weg voior vrachtverkeer open te stellen. Naar aanleiding van dat bezwaar heeft de gemeente een onderzoek ingesteld naar de gevolgen voor de gezondheid van de bewoners. Maar ondanks deze twijfel maakt de gemeente steeds weer duidelijk dat ook de vrachtwagens door de wijk komen te rijden.

Verbodsborden
De gemeente was aanvankelijk zelfs van plan om vooruitlopend op het onderzoek het vrachtverkeer meteen bij de opening van de weg al toe te laten. Onder druk van de bewoners heeft de gemeente tien minuten voor de officiële opening alsnog verbodsborden voor het vrachtverkeer geplaatst.

Het lijkt er welhaast op dat de gemeente bewust een nieuw knelpunt voor luchtverontreiniging wil veroorzaken. Dat laatste bleek maar weer uit de openingstoespraak van verkeerswethouder Van Blerck (VVD), waarin zij stelde dat de Westerparklaan een belangrijke taak krijgt om de A16 te ontlasten.

Alternatieve route
GroenLinks vindt dat doorgaand regionaal verkeer niet door Westerpark zou moeten rijden. Dat is ook niet nodig want er ligt een alternatieve route. Het vrachtverkeer dat van en naar het bedrijventerrein gaat kan eenvoudig via de weg Baanzicht over de kruising bij de meubelboulevard op de Ettensebaan geleid worden. Deze route zou aanmerkelijk minder belastend zijn voor de bewoners in de omgeving, aangezien er langs deze weg geen woningen staan.

Ontoereikend
Totnogtoe heeft de gemeente nooit helderheid verschaft over de verkeersprognoses. Duidelijk is in ieder geval wel dat de geluidswering ontoereikend is en de luchtkwaliteit in dit stadsdeel door de nieuwe rondweg niet op een aanvaardbaar niveau teruggebracht kan worden.

Sietzke Schokker is kandidaat-raadslid voor GroenLinks Breda en bewoonster van Westerpark