De HSL vormt een obstakel tussen Breda en Prinsenbeek. Daarom zou een brug gebouwd worden tussen die twee kernen. Tpt grote verbazing van de GroenLinks-fractie werd dot een brug met een roltrap, en niet met een hellingbaan. Terwijl een hellingbaan zoveel makkelijker is voor (brom-)fietsers en mensen met bijvoorbeeld en kinderwagen. Zo dachten de bewoners van Prinsenbeek er ook over en dus vroeg GroenLinks een interpellatiedebat aan.

De HSL vormt een obstakel tussen Breda en Prinsenbeek. Daarom zou een brug gebouwd worden tussen die twee kernen. Tpt grote verbazing van de GroenLinks-fractie werd dot een brug met een roltrap, en niet met een hellingbaan. Terwijl een hellingbaan zoveel makkelijker is voor (brom-)fietsers en mensen met bijvoorbeeld en kinderwagen. Zo dachten de bewoners van Prinsenbeek er ook over en dus vroeg GroenLinks een interpellatiedebat aan.

De HSL vormt een obstakel tussen Breda en Prinsenbeek. Daarom zou een brug gebouwd worden tussen die twee kernen. Tpt grote verbazing van de GroenLinks-fractie werd dot een brug met een roltrap, en niet met een hellingbaan. Terwijl een hellingbaan zoveel makkelijker is voor (brom-)fietsers en mensen met bijvoorbeeld en kinderwagen. Zo dachten de bewoners van Prinsenbeek er ook over en dus vroeg GroenLinks een interpellatiedebat aan.

Helaas leverde dit debat niet veel op: zonder deugdelijke argumentatie werd door wethouder Arbouw gesteld dat roltrappen als verbinding tussen de openbare weg en de brug voor fietsers, bromfietsers en personen met kinderwagens veilig genoeg zouden zijn. Zonder blikken of blozen werd gesteld dat het realiseren van een roltrap in plaats van een hellingbaan mogelijk was volgens het Tracé-besluit. Helaas toonde het merendeel van de raad zich niet kritisch tegenover het college van B&W: alleen D'66 stelde kritische vragen, de collegepartijen en Breda 97 hielden zich oorverdovend stil.

Onveilig
GroenLinks heeft benadrukt dat de gekozen oplossing van een roltrap niet aanvaardbaar is uit een oogpunt van veiligheid en omdat hierdoor een belemmering voor het langzaam verkeer wordt opgeworpen. Een motie van afkeuring kreeg uiteindelijk slechts steun van de SP en D'66.

GroenLinks is er van overtuigd dat het doorgaan van dit plan uiteindelijk tot problemen zal leiden. Inmiddels hebben een aantal belanghebbenden, gesteund door de Fietsersbond, beroep aangetekend tegen de door B&W verleende bouwvergunning voor een fietsbrug-met-roltrap. Uit een bericht in BN/DeStem bleek recentelijk dat de Raad van State zich tijdens de mondelinge behandeling van deze zaak zeer kritisch had opgesteld tegenover de gemeente en projectbureau HSL-Zuid. Wij wachten met spanning de uitspraak af, die binnenkort wordt verwacht. Blijkbaar ontbreekt bij de gemeenteraad het kritisch vermogen om dit soort heilloze plannen van het college van B&W tegen te houden. Hopelijk doet de rechter wat de politiek heeft nagelaten.

Navrant
Het navrante is dat ook een onderzoeksgroep van het ministerie van VROM, bij een onderzoek naar het vergunningenbeleid van de gemeente Breda in 2000 en 2001, al tot de conclusie kwam dat de gemeente het in een aantal gevallen niet zo nauw nam met de regels. Zo werd in een aantal gevallen een bouwvergunning gegeven waar het bestemmingsplan dit niet toeliet.

De afgelopen jaren heeft zich dat probleem al vaker voorgedaan. Geruchtmakend voorbeeld is de vergunning die werd verleend voor uitbreiding van de Barones-garage, waarbij tegen het bestemmingsplan in een extra verdieping werd gebouwd. Pas de Raad van State stelde uiteindelijk vast dat er was gebouwd in strijd met het bestemmingsplan, maar toen was het foor buurman Wijers al te laat. Doodleuk wijzigde de gemeente het bestemmingsplan, waardoor deze uitbreiding alsnog werd gelegaliseerd'.

Illegaal
Ook ex-GroenLinksvoorzitter Wim Struijlaart heeft inmiddels moeten meemaken dat de gemeente - ondanks alle waarschuwende signalen - een bouwvergunning verleende in strijd met het bestemmingsplan. Ook hier lijkt het college inmiddels aan te koersen op wijziging van het bestemmingsplan om de ontstane illegale situatie te legaliseren.

Wat ons betreft is deze kwestie nog niet afgedaan. Wellicht dat een parlementaire enquête op raadsniveau uiteindelijk het middel zal blijken te zijn om orde op zaken te stellen. Wij wachten eerst de rechterlijke uitspraak in de zaak Prinsenbeek af.

Ben de Roos is raadslid van GroenLinks in de gemeenteraad van Breda

Lees via deze link de interpellatie van GroenLinks over dit onderwerp »