Al enkele jaren broedt directeur Frank Tiesing van de Beyerd op uitbreiding van zijn kunsthal'. De manier om dat voor elkaar te krijgen en daarmee De Beyerd op te stoten in de vaart der volkeren, is het realiseren van een Museum voor Grafische Vormgeving. Volgens Ben de Roos is er maar één probleem: Breda zit er helemaal niet op te wachten, zeker niet als de Beyerd gesloopt wordt.
Al enkele jaren broedt directeur Frank Tiesing van de Beyerd op uitbreiding van zijn kunsthal'. De manier om dat voor elkaar te krijgen en daarmee De Beyerd op te stoten in de vaart der volkeren, is het realiseren van een Museum voor Grafische Vormgeving. Volgens Ben de Roos is er maar één probleem: Breda zit er helemaal niet op te wachten, zeker niet als de Beyerd gesloopt wordt.
Al enkele jaren broedt directeur Frank Tiesing van de Beyerd op uitbreiding van zijn kunsthal'. De manier om dat voor elkaar te krijgen en daarmee De Beyerd op te stoten in de vaart der volkeren, is het realiseren van een Museum voor Grafische Vormgeving. Volgens Ben de Roos is er maar één probleem: Breda zit er helemaal niet op te wachten, zeker niet als de Beyerd gesloopt wordt.
Na lang zeuren heeft Tiesing in 2000 het college van B&W zover gekregen dat een aanvraag bij het ministerie van OC&W werd ingediend om te worden opgenomen in het Kunstenplan. En ja hoor, de aanvraag werd gehonoreerd en Breda kon rekenen subsidie als bijdrage in de exploitatiekosten. Het gaat om een totaalbedrag van ruim drie miljoen gulden, uitgesmeerd over de periode 2001 tot 2004.
Kunstacademie
Op zich helemaal zo gek niet, een Grafisch Museum in Breda: Breda heeft immers sinds jaar en dag de kunstacademie Sint Joost, waar juist de studierichting grafische vormgeving gerenommeerd en spraakmakend is. Een Grafisch Museum past daar mooi bij. Wat verder tot de verbeelding spreekt, maar dat is vooral de verbeelding van de bestuurders van de stad, is dat een landelijk museum in de stad Breda goed is voor het imago van Breda.
Wat minder fijn is, is dat de burgerij van de stad helemaal niet zit te wachten op zo'n museum. Niemand heeft daarom gevraagd, het plan is uit de koker gekomen van de directeur van een noodlijdende en zieltogende kunsthal, waar de bezoekerscijfers jaar op jaar tegenvallen en die eindelijk eens de baas wil spelen over een prestigieuze instelling.
Wat voor GroenLinks doorslaggevend was om tegen de komst van een Grafisch Museum te zijn was het feit dat Breda de kosten voor het realiseren van een geschikt gebouw moest opbrengen. Om een geschikte ruimte te krijgen moest het gebouw van de Beyerd samen met dat van de naastgelegen Artotheek - die dan maar moet worden gesloten, komt mooi uit in de begroting - ingrijpend worden verbouwd. Kosten: 30 miljoen gulden. En zo'n bedrag heeft de neiging alleen mar groter en groter te worden naarmate de concretisering van het project dichterbij komt. Dat hebben we wel geleerd van het Chassé Theater en van MeZZ.
Sloop
Pas in juli 2002 bleek dat het college van B&W dit voorjaar heeft toegestemd met een wijziging in het Programma van Eisen, waardoor het mogelijk is het achterdeel van rijksmonument de Beyerd te slopen en te vervangen door nieuwbouw. Als dat niet gebeurd, is er te weinig ruimte voor een Grafisch Museum, zo wordt beweerd. Terecht stonden een aantal organisaties in Breda, waaronder de klankbordgroep Monumenten, op hun achterste benen. Het gebouw is historisch gezien voor de stad van grote waarde. Het hoofdgebouw is zeer oud en is destijds gebruikt als pesthuis (ziekenhuis oude stijl) en later als oudemannenhuis; het feit dat het achterdeel veel later is gebouwd doet daaraan niets af. Juist het huidige complex vormt een stedebouwkundige eenheid. Ook de Rijksdienst voor Monumenten, toch niet de minste, zegt het een verlies voor Breda te vinden als het achterdeel wordt gesloopt. En ook de doorgaans zo sloopgrage commissie Welstand, Architectuur en Monumenten was niet te spreken over dit project.
Het College van B&W heeft zich tot nu toe niets aangetrokken van de beroering die het sloopplan heeft gewekt. Sterker nog, verantwoordelijk wethouder Adank (voorheen toch echt leraar Nederlands) heeft de brief van de Rijksdienst uit weten te leggen als positief.
Is deze trein nog te stoppen? Voorafgaande aan de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2002 was het tegenhouden van het Grafisch Museum voor GroenLinks een hoofditem. Tot op heden heeft GroenLinks in de gemeenteraad echter een eenzame strijd gevoerd. Slechts de SP deelde ons afwijzende standpunt. Maar de scepsis groeit, mede naar aanleiding van de recentelijk gebleken sloopplannen. Wij zullen zoveel mogelijk aansluiting zoeken bij groepen in de Bredase samenleving die het zo langzamerhand zat zijn dat dit soort projecten wordt doorgedrukt, over de hoofden van de Bredanaars heen, ten koste van veel belangrijker voorzieningen.
Wat ons betreft zal Tiesing zijn plannen moeten bijstellen. Het is geen kwestie van 'beter uitleggen aan de burgers', maar gewoon: geen dingen doen waar de burgers niet op zitten te wachten. Te beginnen met het laten staan van De Beyerd. Handen thuis!
Ben de Roos is raadslid voor GroenLinks in de Bredase gemeenteraad en heeft onder meer zitting in de commissie Economische Zaken, Cultuur en Grondbeleid.