Zelfs de gemeente Breda draait er niet langer omheen. Het is ronduit slecht gesteld met de luchtkwaliteit in Breda. Dat wordt mede veroorzaakt door het vele autoverkeer. Dat er dus radicale maatregelen genomen moeten worden, wil het college echter niet onder ogen zien.

Zelfs de gemeente Breda draait er niet langer omheen. Het is ronduit slecht gesteld met de luchtkwaliteit in Breda. Dat wordt mede veroorzaakt door het vele autoverkeer. Dat er dus radicale maatregelen genomen moeten worden, wil het college echter niet onder ogen zien.

Zelfs de gemeente Breda draait er niet langer omheen. Het is ronduit slecht gesteld met de luchtkwaliteit in Breda. Dat wordt mede veroorzaakt door het vele autoverkeer. Dat er dus radicale maatregelen genomen moeten worden, wil het college echter niet onder ogen zien.

Tot op heden wees het college vooral veel naar externe factoren zoals de Antwerpse en de Rotterdamse havens. Een fors deel van de vervuiling komt immers van buiten'. Desondanks levert ook de Bredase automobilist een fikse bijdrage. Niet voor niets zijn het vooral drukke straten die de meest ongunstige luchtkwaliteitscijfers laten zien. Ongeveer 10.000 Bredanaars ademen teveel fijnstof- en stikstofdioxide in, met alle gezondheidsrisico's van dien. Die risico's hebben met name betrekking op hart- en vaatziektes en longaandoeningen en treffen als eerste vooral kinderen, ouderen en astmapatiënten.

Geen straffe maatregelen
Breda moest dus maatregelen treffen en leek daarbij aanvankelijk voortvarend aan de slag te gaan. De teleurstelling was dan ook groot toen het Luchtkwaliteitsplan eindelijk op tafel kwam. Dat begon al met de opmerking dat de luchtkwaliteit de laatste jaren in feite alleen maar beter is geworden, maar dat de normen op het gebied van fijnstof nu eenmaal zijn aangescherpt. Struisvogelpolitiek, want de regels zijn natuurlijk aangescherpt omdat steeds duidelijker wordt welke gezondheidsrisico's een slechte luchtkwaliteit met zich meebrengt.

Onwil
Het college wil de binnenstedelijke automobiliteit simpelweg niet indammen. Dat wordt ingegeven door diverse zakelijke lobby's en de eigen houding ten aanzien van parkeergarages. Die duur aangelegde garages midden in het centrum moeten natuurlijk wèl vol. Het college stelt weliswaar maatregelen voor die de luchtvervuiling door auto's moet verminderen, maar die gaan in de ogen van GroenLinks lang niet ver genoeg, of werken juist averechts.

Groene Golf
Zo propageert Breda ook nu weer de 'Groene Golf' op de Noordelijke Rondweg als de ultieme remedie. Juist afremmen en weer optrekken verbruikt veel energie en met een betere doorstroming kunnen automobilisten doorrijden. Daarbij wordt door verkeerswethouder Van Blerck echter geen rekening gehouden met het feit dat een betere doorstroming feitelijk leidt tot een uitbreiding van de wegcapaciteit en dat dat uiteindelijk alleen maar meer verkeer aantrekt. Tegelijk betekent een betere doorstroming voor het autoverkeer bijna automatisch dat het fiets en voetverkeer langer bij kruisingen moet wachten voordat zij aan de beurt zijn. Niet bepaald een goede motivator om te gaan fietsen.

Alternatieven
GroenLinks heeft veel meer vertrouwen in maatregelen die gericht zijn op minder en schoner autoverkeer, meer en hogere investeringen in fiets en openbaar vervoer en het aanleggen en promoten van Park- en Pendelvoorzieningen. Daarnaast zijn er mogelijkheden om bevrachting te regelen vanaf een centraal punt vanwaaruit alleen schone vrachtwagens het centrum in mogen. Helaas blijkt opnieuw dat het dit college aan wil ontbreekt om zaken structureel aan te pakken.

Vlaanderen
Dat het anders kan bewijzen onze zuiderburen maar weer eens: in Vlaanderen is het aantal reizigers bij het busbedrijf De Lijn met bijna 10 procent gestegen in 2005. Dat is ondermeer bereikt door het inzetten van vele nieuwe schonere bussen en door het verstrekken van diverse goedkopere abonnementen. Het aantal passagiers is daar sinds 1999 ruim verdubbeld. In Nederland is de trend volledig omgekeerd. Hier daalde het gebruik van het OV vorig jaar met 0,8 procent en is het aantal bus-, metro- en tramlijnen tussen 2000 en 2004 met bijna 8 procent gedaald. De Bredase reactie op dit soort geluiden luidt ongetwijfeld dat de mensen toch liever de auto nemen. En inderdaad, als je om elf uur s avonds in Breda aankomt met de trein en je merkt dat ook de laatste bus alweer geschrapt is, zodat je een taxi moet nemen, denk je inderdaad: de volgende keer ga ik toch maar weer met de auto.

Piet Hein Scheltens is voorzitter van de fractie GroenLinks in de Bredase gemeenteraad en heeft onder meer zitting in de commissie Stedelijke Ontwikkeling, Verkeer en Vervoer