Na jarenlange voorbereidingen en overleg met de provincie, het Rijk en de gemeente Oosterhout, gaat de reconstructie van de Oosterhoutseweg volgende maand eindelijk van start. Het hele proces zal gefaseerd plaats vinden en dat houdt onder meer in dat er de komende twee jaar geen doorgaand verkeer kan plaats vinden tussen Breda en Oosterhout. Bestemmingsverkeer blijft al die tijd wel mogelijk (met diverse omleidingen), terwijl het doorgaand verkeer wordt omgeleid via de A27.

Na jarenlange voorbereidingen en overleg met de provincie, het Rijk en de gemeente Oosterhout, gaat de reconstructie van de Oosterhoutseweg volgende maand eindelijk van start. Het hele proces zal gefaseerd plaats vinden en dat houdt onder meer in dat er de komende twee jaar geen doorgaand verkeer kan plaats vinden tussen Breda en Oosterhout. Bestemmingsverkeer blijft al die tijd wel mogelijk (met diverse omleidingen), terwijl het doorgaand verkeer wordt omgeleid via de A27.

Na jarenlange voorbereidingen en overleg met de provincie, het Rijk en de gemeente Oosterhout, gaat de reconstructie van de Oosterhoutseweg volgende maand eindelijk van start. Het hele proces zal gefaseerd plaats vinden en dat houdt onder meer in dat er de komende twee jaar geen doorgaand verkeer kan plaats vinden tussen Breda en Oosterhout. Bestemmingsverkeer blijft al die tijd wel mogelijk (met diverse omleidingen), terwijl het doorgaand verkeer wordt omgeleid via de A27.

De bedoeling is dat het doorgaande verkeer voorgoed gebruik blijft maken van de A27, wat dat betreft is de hoop dat de gewenningsperiode van 2 jaar er toe leidt dat de automobilisten het omrijden via de A27 als normaal gaan beschouwen.

Op 20 januari gaf de gemeente Breda in het voormalig gemeentehuis van Teteringen nog een zogenaamde inloop'-avond. Tout Teteringen bleek daar gebruik van te maken. Inspraak was echter niet meer mogelijk, die mogelijkheden waren er al geweest.

Bomenkap
Alleen een bezwaar tegen de kap van 138 bomen langs de Oosterhoutseweg kan de reconstructie nog vertragen. Daar hebben enkele bewoners als belanghebbende nog gebruik van gemaakt, evenals diverse milieuverenigingen. De bezwaren moeten voor 8 maart zijn afgehandeld. De gemeente Breda heeft aangegeven dat er tot dat moment geen boom gekapt of verplaatst zal worden en zo hoort het natuurlijk ook.

Openbaar Vervoer
Op de enorme gedetailleerde tekeningen was duidelijk te zien dat er de komende jaren een stevige ingreep plaats gaat vinden op en rond de Oosterhoutseweg. Dat is meer dan noodzakelijk vanwege de functieverandering van deze belangrijke verkeersader. De bedoeling is dat de functie van regionale verbinding komt te vervallen. De weg is bestemd als ontsluitingsweg voor het (verdubbelde) dorp Teteringen en als toekomstige HOV-verbinding. Dat staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer en dat is een snelbus die gaat rijden tussen Etten-Leur, Breda en Oosterhout.

Vinex-locatie
De politieke besluitvorming rond de Oosterhoutseweg loopt al vele jaren. Die is namens GroenLinks al die jaren gevoerd door Ben de Roos met diverse wethouders. Basishouding van GroenLinks was al die jaren: wij zijn absoluut voorstander van verkeersmaatregelen in dit gebied. GroenLinks heeft zich altijd verzet tegen de gigantische toename van het aantal woningen in Teteringen. Drie duizend woningen erbij betekent ongeveer een verdubbeling voor Teteringen en dat heeft ook gevolgen voor de verkeersdruk.

Verkeersmaatregelen
GroenLinks heeft altijd gesteld dat zelfs op dit moment al, zonder die uitbreidingen de Oosterhoutseweg volledig dicht slibt, zeker tijdens de diverse spitsen. Als de raad dan in al haar wijsheid akkoord gaat met die forse uitbreiding van Teteringen, dan is wel het minste wat je moet doen de verkeerssituatie langs de Oosterhoutseweg aanpakken. Daar zit in ieder geval al veel te veel verkeer op dat er niet thuishoort; dat moet langs de A27. Voeg daarbij dat het openbaar vervoer ook langs deze route, best een positieve impuls kan gebruiken en dat dat zeker ook geldt voor de fiets.

Twijfel
Het moge duidelijk zijn, het is voor GroenLinks een moeilijke afweging geweest. Doorslaggevend in het uiteindelijke standpunt was het vertrouwen in de effectiviteit vans de verkeersmaatregelen. Want hoe mooi de gemeentelijke filosofie van honing en azijn ook is, de fractie gelooft niet dat de te nemen maatregelen ook voldoende afname van de verkeersdruk tot gevolg zullen hebben. En dan is de prijs van 138 bomen wel héél zuur. Wat GroenLinks betreft mag de wethouder dus met nieuwe plannen komen. Iets wat de meerderheid van de raad trouwens niet met ons eens was.

Uitvoering
De binnenkort startende reconstructie is bijzonder ingrijpend en zal starten vanaf de grens met Oosterhout en in fases terugzakken door Teteringen tot aan de Langelaar. Deze fase alleen al zal zeker twee jaar duren. Later zal er nog besluitvorming plaats vinden over het stuk Langelaar-Noordelijke Rondweg en nog later het stuk totaan de Tilburgseweg.

Belangrijke bijkomende beslispunten zullen dan nog zijn: al of niet handhaven spoorwegovergang al dan niet met (slag-)bomen en of de HOV genoeg heeft aan een gelijkvloerse kruising (of dat er een viaduct moet komen). Ook bij deze bijkomende besluiten staan er veel mooie en oude bomen in de geplande weg. Moeilijke besluiten dus, zeker als ze zo in elkaars vervolg liggen. Als je een stap zet, wordt het niet zetten van de volgende stap steeds moeilijker. Zeker in combinatie met allerlei subsidie-verlokkingen (HOV en fietsbelangen).

Extra moeilijk punt voor GroenLinks is dat alle voorgenomen maatregelen weliswaar absoluut een verbetering betekenen op het gebied van mobiliteit; bevorderen fietsen en het OV; terugdringen automobiliteit, maar dat e.e.a. wel ten koste gaat van heel veel bomen. Een steeds terugkerend probleem, gezien ook de reconstructie van de Tilburgseweg.

Weddenschap
De laatste maanden van zijn raadslidmaatschap had Ben te maken met wethouder Niederer. Ben kreeg de toezegging dat door alle te nemen maatregelen het doorgaand verkeer op de Oosterhoutseweg met maar liefst 80 % zou afnemen. Als de wethouder verliest, dan moet hij natuurlijk aftreden (volgens Ben), bij winst heeft Ben toegezegd tien kilometer te gaan hardlopen met de wethouder. Die stemde daar schoorvoetend in toe (dat houd je trouwens geen tien kilometer vol). Wel wilde hij dan eindigen in een goed restaurant met een keurig glas rode wijn'.

Fietsen
Vanwege het vertrek van Ben de Roos zal ik deze weddenschap overnemen, maar dan wel de tien kilometer hardlopen omzetten in honderd kilometer hard fietsen en het keurige glas rode wijn' en een goed diner omzetten in een broodje gezond en een fluitje witbier. Misschien iets minder liberaal, maar wel erg toepasselijk.

Piet Hein Scheltens is raadslid voor GroenLinks en o.a. woordvoerder Ruimtelijke Ordening.