Wilbert Willems valt op vanwege zijn standvastige bestuurlijke optreden, maar ook omdat hij, daags na het aanvaarden van zijn wethouderschap, zijn oude auto inruilde voor een hybride Toyota Prius. Na zes maanden wethouderschap werd het tijd voor inzage in de politiek bestuurlijke agenda van de kersverse GroenLinks-wethouder Willems. Al is het maar omdat hij niet alleen bestuurder is, maar ook het GroenLinkse geluid in het college moet vertegenwoordigen. W3 klimt in de pen.

Wilbert Willems valt op vanwege zijn standvastige bestuurlijke optreden, maar ook omdat hij, daags na het aanvaarden van zijn wethouderschap, zijn oude auto inruilde voor een hybride Toyota Prius. Na zes maanden wethouderschap werd het tijd voor inzage in de politiek bestuurlijke agenda van de kersverse GroenLinks-wethouder Willems. Al is het maar omdat hij niet alleen bestuurder is, maar ook het GroenLinkse geluid in het college moet vertegenwoordigen. W3 klimt in de pen.

Wilbert Willems valt op vanwege zijn standvastige bestuurlijke optreden, maar ook omdat hij, daags na het aanvaarden van zijn wethouderschap, zijn oude auto inruilde voor een hybride Toyota Prius. Na zes maanden wethouderschap werd het tijd voor inzage in de politiek bestuurlijke agenda van de kersverse GroenLinks-wethouder Willems. Al is het maar omdat hij niet alleen bestuurder is, maar ook het GroenLinkse geluid in het college moet vertegenwoordigen. W3 klimt in de pen.

Laten we eerst eens kijken naar mijn eigen onderwerpen: verkeer, milieu en cultuur. Het is natuurlijk niet zo eenvoudig om daarin precies de GroenLinks-accenten aan te wijzen want zelfs de VVD had in de vorige coalitie soms voorstellen waar GroenLinks het grondig mee eens was. Maar zeker is dat het langzaam verkeer en openbaar vervoer in deze coalitie een impuls hebben gekregen, dat voor het eerst in jaren de parkeertarieven weer worden verhoogd, dat de parkeervergunningsgebieden worden uitgebreid en dat we een belangrijke bijdrage hebben geleverd om het doorgaand verkeer door Teteringen aan banden te leggen.

Milieu
De milieu-portefeuille past natuurlijk goed bij GroenLinks, maar mijn eerste doel is toch om de milieuprioriteiten op de tafels van anderen te krijgen zoals bij de vervanging van het gemeentelijk wagenpark, het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid, de inrichting van wijken en het buitengebied, de overlastvermindering in de binnenstad, meer op de fiets naar school, kantoor of sportverld en wat dies meer zij. Bijna allemaal zaken waar ik slechts zijdelings bij betrokken ben. Wil je echt aan de bron van alle vervuiling en verspilling beginnen en niet volstaan met het opruimen van de problemen achteraf, dan is dat de enige weg en dat kost tijd. Met de net opgerichte Energieraad onder mijn voorzitterschap weet ik zeker daar ook stevige stappen in te kunnen zetten.

Cultuur
De cultuurportefeuille krijgt een GroenLinks-glans door de nadruk te leggen op vernieuwing en verbreding meer dan op gebouwen en prestige. En het oplossen van de jarenlang slepende problemen bij Mezz moet de GroenLinks achterban zeker ook aanspreken. Het zijn natuurlijk erg globale hoofdlijnen maar ik beloof dat ik in volgende bijdragen op deze thema's meer gedetailleerd in zal gaan.

GroenLinks-geluid
Zien we nu ook in de andere beleidsonderdelen voldoende terug van onze inbreng? Het is op de eerste plaats natuurlijk de taak van de fractie om daar een oordeel over te geven: zij hebben immers de coalitieafspraken gemaakt. Maar ik durf wel te beweren dat we op veel onderwerpen een vruchtbare bijdrage blijken te kunnen leveren. Bijvoorbeeld waar het gaat om de natuur in en rond de stad of de verbreding van het WMO-perspectief naar welzijn en educatie. Maar waarom zouden we ons zo nodig willen profileren als we tevreden zijn over wat het college als collectief aan beleid ontwikkelt? We hebben niet voor niets een politiek verbond gesloten.

Dualisme
Misschien springt er nog wel één zaak uit: de wijze waarop we een bijdrage leveren aan een meer dualistische en interactieve bestuurscultuur. Als partij met een beperkte bestuurlijke traditie in het monistisch systeem is de ruimte tussen fractie en wethouder bij ons bewust een stukje groter dan bij de coalitiegenoten. En dat levert ook spannende momenten op. En de buitenwacht probeert ons en zeker mij eens wat uit. De oppositie in de raad springt daar ook gretig op in, zelfs als het om zaken gaat waar men zelf de afgelopen 12 jaar voor verantwoordelijk is geweest. Dat hoort bij het spel, denk ik dan maar. Zouden wij het zoveel anders doen?

Tegenstellingen
Hoofdzaak blijft dat we transparant en interactief iedereen bij het beleid proberen te betrekken, ook als er sprake is van tegengestelde opvattingen. Iedereen - ook de milieubeweging - kan dan begrijpen dat we niet iedereen gelijk kunnen geven maar een brede sociale afweging moeten maken. Maar daar staan we dan ook gezamenlijk voor!

Wilbert Willems is wethouder Milieuzaken, Verkeer, Vervoer en Cultuur in  Breda.
www.breda.nl/weth-willems