In Vlaanderen en Wallonië werden 7 juni jonstlede verkiezingen gehouden voor zowel de deelregeringen als, net als bij ons, het Europees Parlement. Philip Peeters is raadslid voor de zusterpartij Groen! in het grensplaatsje Essen. Tijd om eens te gluren bij de buren en hem te onderwerpen aan een interview en te vragen wat onze Vlaamse politieke vrienden zoal bezig houdt.
In Vlaanderen en Wallonië werden 7 juni jonstlede verkiezingen gehouden voor zowel de deelregeringen als, net als bij ons, het Europees Parlement. Philip Peeters is raadslid voor de zusterpartij Groen! in het grensplaatsje Essen. Tijd om eens te gluren bij de buren en hem te onderwerpen aan een interview en te vragen wat onze Vlaamse politieke vrienden zoal bezig houdt.
In Vlaanderen en Wallonië werden 7 juni jonstlede verkiezingen gehouden voor zowel de deelregeringen als, net als bij ons, het Europees Parlement. Philip Peeters is raadslid voor de zusterpartij Groen! in het grensplaatsje Essen. Tijd om eens te gluren bij de buren en hem te onderwerpen aan een interview.
Door Frans Maas
Groen Essen, is dat een afdeling van Agelev? Maakt GroenEssen deel uit van een Vlaamse partij?
Groen! is eigenlijk de opvolger van Agalav (Anders gaan leven). Na de dramatische verkiezingsuitslag van 2003 is besloten om de naam van Agalev de wijzigen in Groen!. Dit sluit overigens goed aan bij de andere Europese groene partijen zoals bijvoorbeeld GroenLinks, Die Grünen of Les Verts. Groen!Essen is een locale afdeling van Groen!.
Is Groen Essen vertegenwoordigt in de gemeenteraad (Is Essen eigenlijk wel een zelfstandige gemeente?)
Groen!Essen bezet een van de 25 zetels in de gemeenteraad van Essen. Essen is een zelfstandige gemeente!
Draagt Groen!Essen bestuursverantwoordelijkheid?
Wij zitten in de oppositie en zien onze rol om de meerderheidspartijen gehinderd door kennis een beslissing te laten nemen.
Wat zijn in Essen de zaken waar GroenEssen zich sterk voor maakt?
Wij concentreren ons rond thema’s van goede ruimtelijke ordening en rond duurzaamheid en milieu. Zo pleiten wij al jaren voor windturbines op het lokaal industrieterrein en willen wij dat de nieuwe sporthal naast de bestaande wordt opgetrokken en niet elders. Op voorstel van ons heeft het Essens gemeentebestuur een thermografische luchtfoto laten maken waarop te zien is hoeveel warmte de daken van de Essenaren uitstralen.
Volgens Nederlanders draait de Belgische politiek om cliëntilisme. Zie jij dat ook zo en hoe zit dat in Essen?
Waar rook is, is vuur. Voor een deel draait speelt het clientilisme een rol. Anderzijds geloof ik dat er een cultuurverschil is tussen Nederland en Vlaanderen. Vlaanderen sluit eerder aan bij de meer emotionele Romaanse cultuur en Nederland meer bij de zakelijke, rationele Germaanse cultuur. Ik sluit overigens ook niet uit dat het calvinisme in Nederland een rol speelt.Groen! is geen voorstander van dit cliëntisme. Wij staan openbaarheid van bestuur voor, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
Is er in België veel animo om te gaan stemmen voor het Europees Parlement? Is er stemplicht?
België is het algemeen een zeer pro europees land en het is een van de drijvende krachten voor een meer Europese integratie. België is een van de weinige landen van de Europese Unie waar de stemplicht nog geldt. Als Groenen hechten wij enorm veel belang aan het Europees bestuursniveau. Neem nu de luchtvervuiling (CO2, fijn stof, ozon), dat zijn zaken die op Europees niveau geregeld moeten worden. In het Europees parlement zitten uit Vlaanderen goede parlementariërs denk maar aan Bart Staes, ons groen! parlementslid. Hij levert voortreffelijk werk en staat bekend als een echte kuitenbijter. Ook als het Vlaamse bestuursniveau niet voldoet aan de Europese richtlijnen is hij de eerste om dat in de pers te brengen.
Zijn er in Groen Essen grensoverstijgende zaken waar mensen wellicht voor naar de stembus gaan?
In Essen wordt met argusogen gekeken naar de ontwikkelingen rond de Maintenance Valley. Als Groen!Essen vinden wij dat geen gezonde ontwikkeling omdat deze regio zowat de groenste regio is tussen de wereldhavens Rotterdam en Antwerpen. Essen-centrum ligt in de aanvliegroute van de mogelijk te onderhouden JSF’s. Verder is het grensoverschrijdend openbaar vervoer een probleem. Er rijdt een trein van Essen naar Roosendaal, maar de kostprijs voor een ritje is veel te hoog. Recent heeft Groen! samen met een ander partij nog een voorstel ingediend om de bus van Oudenbosch naar Nispen tot Essen te laten doorrijden. Ook het goederenvervoer per trein is een aandachtspunt. Wij steunen het voorstel uit de Havennota van Groen! en Groenlinks om werk te maken van het RoBel-project (een goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Antwerpen) dat uiteindelijk kan aantakken aan de Betuwelijn.