Ook in Breda zijn wij natuurlijk heel teleurgesteld in de verkiezingsuitslag en alles wat er vervolgens in onze partij is gebeurd. Juist in onze stad hebben wij een sterke en brede campagne gevoerd. Het heeft niet mogen baten. Wij hebben het allemaal vanuit de verte zien gebeuren in het landelijk kader, de zgn. Partijtop.

Tijd om het heft weer in eigen hand te nemen en samen verder te bouwen vanuit de basis! Dat is waar het aan heeft ontbroken de afgelopen periode. Er was geen verbinding tussen landelijk kader en lokale afdelingen. Tijd dus ook om in Breda de koppen bij elkaar te steken; om (een klein beetje) terug
te kijken op de campagne, maar vooral om  te bepalen hoe we ons de komende periode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 in willen zetten. Waar gaan we op focussen, welke lokale thema’s aanpakken, wat willen we anders?

GroenLinks heeft twee sterke kernthema’s, twee unique selling points: Groen en Duurzaamheid. Deze thema’s zijn en blijven onderscheidend. Hier hebben we ons de afgelopen periode voor ingezet, maar hier gaan we ons nog meer op profileren. Juist nu, in een tijd van economische recessie, hebben wij een alternatief te bieden: Groen Werkt! Dus het motto voor de komende tijd wordt: Groen, altijd Doen! Ook bij sociale thema’s en bij onderwijs- thema’s moet het belang van groen en duurzaamheid voorop staan en nadrukkelijk tot uiting komen.
Daarnaast moeten wij laten zien dat we als GL Breda een eenheid vormen. De verkiezingscampagne, met de inzet van een hele actieve groep leden, was daar een mooi voorbeeld van. En natuurlijk is het zinvol om, meer dan tot nu toe, aan te sluiten bij maatschappelijke initiatieven die aan diezelfde groene en duurzame stad een bijdrage leveren. We gaan meer verbindingen zoeken. Zo bouwen we onze krachtige basis verder uit. Klaar voor 2014!

Wieke Bonthuis, voorzitter afdeling Breda