GroenLinks Breda zet zich in voor een schone en gezonde leefomgeving. Het inademen van schone lucht is hiervoor essentieel. GroenLinks Breda heeft daarom vragen gesteld over het voornemen om de snelheid op verschillende snelwegen rond Breda te verhogen van 120 km per uur naar 130 km per uur. Raadslid Merijn Scheifes: "130km per uur is slecht voor de luchtkwaliteit en dus slecht voor de leefbaarheid van Breda".

Lees hieronder de vragen

 

Geacht college,

GroenLinks Breda zet zich in voor een schone en gezonde leefomgeving. Het inademen van schone lucht is hiervoor essentieel.

De gemeente Breda heeft in het verleden meerdere maatregelen genomen om de luchtkwaliteit voor Bredanaars te verbeteren, zoals het instellen van een milieuzone voor vrachtwagens, fietsbevordering, verschoning van het gemeentelijk wagenpark en het nemen van doorstromingsmaatregelen.

Onlangs werd bekend dat het verkeer vanaf 5 februari 2016 op negentien extra snelwegtrajecten 130 kilometer per uur mag rijden. Voor Breda betekent dat, dat naast de A16, er dan ook op de A58 en A27 met 130 km per uur kan worden gereden. In Bn/DeStem van zaterdag 7 november stond hierover een groot artikel.

Wat GroenLinks Breda betreft een zorgelijke ontwikkeling. Uit verschillende milieuonderzoeken blijkt dat de verhoging van de maximum snelheid op snelwegen leidt tot een verslechtering van de leefomgeving. De uitstoot van NO2 stijgt bij hogere snelheden harder dan het brandstofverbruik. Moderne motoren zijn zo afgesteld dat bij een constante snelheid van ca. 80 km/uur de gunstigste verhouding tussen snelheid en uitstoot wordt bereikt. Een verhoging van de maximumsnelheid van 120 naar 130 leidt tot meer locaties waar de normen voor luchtkwaliteit worden overschreden.

Verhoging van de snelheid van 120 naar 130 km/uur veroorzaakt meer CO2-uitstoot en zorgt voor een toename in geluid.

Leven in een omgeving met een slechte luchtkwaliteit heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid.

GroenLinks Breda heeft daarom de volgende vragen:

1. Bent u bekend met het voornemen om de maximumsnelheden op de rondwegen te verhogen van 120 km per uur naar 130 km per uur?

2. Bent u het met de fractie van GroenLinks Breda eens dat het verhogen van de maximumsnelheid door de toename van geluid, NOx en fijnstof, een negatief effect heeft op de gezondheid van onze inwoners, de natuur en de leefbaarheid van Breda? Bent u het met de fractie van GroenLinks Breda eens dat die negatieve effecten zoveel mogelijk moeten worden vermeden?

3. Kan het college aangeven hoe de voorgenomen snelheidsverhoging zich verhoudt tot de gemeentelijke milieudoelstellingen?

 

Om de kwaliteit van de lucht te bepalen wordt gebruik gemaakt van berekeningen.  De vraag is in hoeverre deze berekeningen een juiste uitkomst geven, zeker gezien de recente ontwikkelingen bij Volkswagen, dat op grote schaal de verschillende milieukeuringen om de tuin leidde door het aanpassen van de software in de auto.

4. Kan het college aangeven hoe de berekening van luchtkwaliteit plaatsgevonden heeft bij het tracé? Hoe betrouwbaar zijn de bij de berekeningen gebruikte uitstootgegevens gezien 'dieselgate'? In welke mate is rekening gehouden met de toentertijd verwachte afname van uitstoot door het schoner worden van dieselmotoren in zowel vracht- als personenauto’s? Bent u bereid de luchtkwaliteit rond Breda extra te monitoren n.a.v. 'dieselgate' en tuning van dieselmotoren?

5. Is het college betrokken geweest of heeft het college bezwaar gemaakt tegen de plannen van de minister? En is het college bereid om (alsnog) bezwaar te maken tegen het voornemen bij het ministerie van I&M?

Het ministerie gaat in de berekeningen voor de luchtkwaliteit uit van gemiddelde snelheden en zeer gelijkmatig rijdend verkeer. Voor GroenLinks geldt dat: “Wat telt is wat we werkelijk inademen, niet wat we met modellen berekenen”.

Eerder dit jaar heeft de gemeente Breda op 3 locaties in het centrum, samen met AiREAS, airboxen opgehangen. Middels deze airboxen wordt de luchtkwaliteit gemonitord en is deze voor iedereen live zichtbaar.

6. Is de gemeente bereid om op meer locaties samen te werken met AiREAS om de luchtkwaliteit dagelijks voor alle inwoners inzichtelijk te maken, met name rondom de rondwegen en snelwegen van Breda?

In Stockholm staat een kunstwerk aan de haven dat de water- en luchtkwaliteit van dat moment weergeeft. Breda is stad van beeldcultuur en heeft een aantal prachtige hogescholen met opleidingen in o.a. grafisch design en gameontwerp.

7. Bent u bereid om samen met studenten van verschillende hogescholen te kijken of informatie van de airboxen van de luchtkwaliteit ook in een visuele vorm op de locatie zichtbaar gemaakt kan worden, waardoor het voor Bredanaars zichtbaar wordt hoe het op dat moment met de luchtkwaliteit gesteld is?

Jetze van der Ham & Merijn Scheifes