Wij willen zo snel mogelijk naar een totaalverbod op vuurwerk afgestoken door consumenten in heel Breda. Oók tijdens de jaarwisseling. Dat standpunt namen wij al in bij de bespreking van een notitie van de burgemeester op 12 december. De ontwikkelingen tijdens de afgelopen jaarwisseling in delen van Breda, en elders in het land, sterken ons in deze keuze. Wij willen toe naar een jaarwisseling die voor iederéén een feest is: gezond, veilig en beheersbaar.

De manier waarop we nu oud en nieuw vieren, met vuurwerk afgestoken door mensen zelf op straat, is over zijn houdbaarheidsdatum heen. De geloofwaardigheid van de overheid raakt steeds verder in het gedrang door maar op dezelfde voet met vuurwerk voort te gaan. De lol van vuurwerk vergaat je, als je de feiten tot je door laat dringen:

• Kruitdampen zijn ongezond en het vuurwerkafval vervuilend. De negatieve effecten op ons milieu en de gezondheid voor mens en dier zijn wetenschappelijk goed beschreven.

• De laatste dagen van het jaar lijken delen van de stad ineens een vrijplaats om te rellen met vuurwerk.

• In de oudejaarsnacht leidt het vuurwerk in handen van mensen met een kort lontje, of een slok op, of beide, steeds vaker tot ongelukken en onbeheersbare situaties.

• De mensen van de brandweer, de ambulances en de politie die voor onze veiligheid moeten zorgen, worden belaagd.

• De aanbevelingen uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn overduidelijk. De Korpschef Landelijke Politie geeft aan dat hij niet langer voor de veiligheid van zijn mensen in kan staan.

• En voor het personeel van huisartsenposten en ziekenhuizen is de oudejaarsnacht ook al geen feest. De laatste jaren zijn er weer steeds meer slachtoffers door ongevallen met vuurwerk. Een groot deel daarvan betreft ook mensen die zelf niet afsteken, bijvoorbeeld bij oogletsels om de helft.

De jaarwisseling moet weer voor iederéén een feest zijn. Oók voor mensen die bang zijn voor vuurwerk. Oók voor de mensen die het nu op straat onveilig vinden. Oók voor de mensen die last krijgen van hun luchtwegen. Of die noodgedwongen binnen moeten blijven om hun huisdier te kalmeren. De vrijheid om als consument zelf vuurwerk af te steken, vormt voor steeds meer mensen juist een belemmering. Het beperkt mensen om van de jaarwisseling te genieten en anderen op straat te ontmoeten.

GroenLinks vindt daarom dat we zeker niet kunnen doorgaan op de manier zoals nu. Vuurwerkvrije zones zijn misschien een eerste stap: maar wij geloven dan vooral in één grote vuurwerkvrije-zone voor de gehele gemeente. Wel zo duidelijk, dus beter te handhaven.

Een andere mogelijkheid die gesuggereerd wordt, is het instellen van speciale zones waar juist wel vuurwerk afgestoken mag worden. Dat zou misschien wat kunnen helpen om de overlast elders terug te dringen. Maar je zal maar in zo'n zone wonen en juist niets met vuurwerk te maken willen hebben… Wij denken niet dat er in Breda veel gebieden te vinden zijn waar iedereen het ziet zitten om alle vuurwerk-afstekers uit de wijk op een kluitje voor hun deur te verwelkomen.

Wij willen meteen een grotere stap maken, naar een feestelijke, dus veilige jaarwisseling voor iedereen. Vuurwerk kan daar een onderdeel van zijn, maar dan aangestoken door professionals. Op één, of enkele centrale plekken in de stad. En als de landelijke overheid het laat liggen, wil GroenLinks dat Breda nu eindelijk vaart gaat maken. Heel Vlaanderen ging ons al voor! Als onze zuiderburen het kunnen, kan Breda het ook.